MAASSLUIS | De gemeente Maassluis heeft in samenwerking met het bedrijf Citytec alle 75 nostalgische koperen armaturen van de openbare verlichting op het Schanseiland en de Haven in dit historische stadsdeel vervangen door nieuwe aluminium LED-armaturen, met overigens hetzelfde uiterlijk.

De openbare verlichting in dit gebied is in het verleden meerdere keren in het nieuws geweest, omdat de armaturen een gewilde buit vormden van koperdieven. De nieuwe armaturen hebben voor het dievengilde geen waarde. Voor de stad zijn ze des te meer waardevol, omdat ze beter licht geven, storingsarm en energiezuinig zijn.

Wethouder Kees Pleijsier (Buitenruimte) onthulde donderdagochtend om 10.45 uur op het Schanseiland met behulp van een hoogwerker het laatste vervangen armatuur. Het feestelijke moment trok belangstelling van een aantal omwonenden. Naast de media waren er vertegenwoordigers van gemeente en Citytec aanwezig.

Wethouder Kees Pleijsier start de verlichting

Gerealiseerde projecten

De openbare verlichting in Maassluis wordt de komende jaren aanzienlijk verbeterd. Het Schanseiland en de Haven vormen één van de drie projecten die in 2017 worden gerealiseerd. De andere twee zijn de Laan 1940-1945 en de Westlandseweg.

In deze projecten is gekozen voor ‘slimme LED verlichting’. Dit houdt in dat de armaturen kunnen communiceren met de gemeentelijke beheersystemen. Als de lamp het bijvoorbeeld niet doet wordt dit automatisch doorgegeven met een signaal over de aard van het probleem. De onderhoudsaannemer kan dan snel en gericht actie ondernemen om overlast te voorkomen.

Tevens kan deze nieuwe verlichting worden gedimd op momenten dat er weinig gebruikers op de weg zijn.
LED-verlichting vormt tenslotte een belangrijke bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen ten aanzien van CO2 reductie.

De slimme lantaren is van aluminium gemaakt

Laan 1940-1945

De Laan 1940-1945 is in augustus voorzien van andere armaturen die breder licht geven. De LED armaturen die hier reeds geplaatst waren hebben een nieuwe bestemming gekregen. Deze zullen, na te zijn voorzien van een slim systeem, in 2018 worden herplaatst in het bedrijventerrein Nieuwe Waterweg nabij de Maasweg.

Westlandseweg

Ook de armaturen op de Westlandseweg en de Maasdijk worden op dit moment vervangen. Hierbij worden tevens de aansluitingen van de masten op het Stedin-net gecontroleerd. Ook de aansluitingen van de openbare verlichting op het Schanseiland en de Haven zijn gecheckt.

Komende jaar

Voor het jaar 2018 en volgende jaren zullen opnieuw projecten worden geselecteerd om de slimme LED verlichting toe te gaan passen uit het jaarlijkse vervangingsbudget.

 

 

Redactie

Redactie

Redactie van Maassluis.Nu

9 Reacties

  1. Sjaak Speijer Hellingkade 4 , 3144 EJMaassluis. 0653295341
    4 november 2017 at 23:49

    Beste Marcel, Ik ben de man van led verlichting in de Schansbrug, in 2012 door mij aangebracht. U ken ik niet. Misschien komt dat nog. Heeft u een voorbeeld waar de openbare verlichting is geplaatst zoals u hierboven schetst ?

  2. Aad Rieken
    3 november 2017 at 06:56

    “(D)arm-(J)at-(D)uren!”

    Eens Lopen Zij Tegen De Lamp…….,
    En Staan Zij Voor (’n Lantaarn)Paal!

  3. Marcel Thomassen
    3 november 2017 at 01:25

  4. Theo
    2 november 2017 at 17:55

    Kunststof is wel beter aluminium stelen ze ook is ook de kilo wat waard. Heb ervaring in de kassenbouw ze stelen wat los en vast zit

  5. Dirk Haase
    2 november 2017 at 14:03

    Heer Thomassen blijf bij de feiten!

    1 dhr Pleijsier staat 18e: http://www.cdamaassluis.nl/node/473.
    2 LED verlichting aanbrengen vereist een investering.
    3 Slim LED vereist een netwerk + beheerder die daar (technisch en organisatorisch) op ingericht is.
    4 Hoeks Lijn heeft vele partners, waarvan Maassluis een kleintje is en een grote nl 010

    Uw Kritiek zo ver na dato is “Beste stuurlui aan wal” praat.

    • Marcel Thomassen
      2 november 2017 at 21:14

      Wat u kritiek noemt beste meneer Haase, benoemen anderen weer als innovatie of creativiteit danwel het investeren in een alternatief leefbaarder, duurzamer c.q. gelukkiger gemeente.Tja, dat is ook een kwestie van financiële keuzes maken. Feit blijft wel dat sinds Maassluis een hoop van haar gem. organisaties & diensten heeft uitbesteed aan derde marktpartijen, het er per saldo niet efficiënter, op wordt.

      U heeft gelijk, Kees Pleijsier staat 18e op de CDA-kieslijst excuus mijnerzijds aan al de betrokkenen.

  6. Marcel Thomassen
    2 november 2017 at 13:41

    Ja hoor daar staat hij weer pontificaal te stralen en vol te schijnen “CDA-wethouder Kees Pleijsier” tussen de nieuw nostalgisch lataarnpalen met LED. Straalde hij maar zo qua inzet m.b.t de vlotte aanleg & ombouw van de Hoekse Lijn naar metrolijn B, waar hij toch echt helemaal zelf politiek en bestuurlijk verantwoordelijk voor is. Maar dat is allemaal schijn, met vooral de een CDA-schijn van heiligheid.

    Pleijsier was net benoemd tot wethouder toen ik een stuk met visie op het Maassluis milieubeleid, het groen, verlichting, riolering enz. had geschreven en hierover toenmalig ferm insprak in de raadscommissie op het stadhuis. Dat was naar ik meen; meer dan 8 jaar geleden. Ik sprak toen ook over de noodzaak van aanleg van de moderne LED-verlichting in Maassluis. Nee, nee, nee, LED-verlichting in Maassluis daar gaan we niet aan beginnen zei Pleijsier toen. Wat is dat eigenlijk LED vroeg hij even later aan zijn verantwoordelijk hoofdambtenaar milieu. De beste man man staat nu tweede op de kieslijst van het CDA voor de komend gemeenteraadsverkiezingen in 2018.

    Goed we hebben nu -hier en daar- LED in Maassluis. De lantaarnpaaltjes kunnen nu zelf melden wanneer ze kaduk zijn aan de centrale van STEDIN. Desalniettemin is het nog steeds STEDIN die bepaalt wanneer er een kapot paal vlotweg in hun reparatie gaat.

    Wat mij vooral stoort aan dit licht-project, is de weer gemiste kans voor de gemeente Mssl dat ze niet meer gebruikt maakt van de LED-kleuren functie. Ik propagandeer al jaren voor gekleurde straatverlichting op de doorgaande wegen in Maassluis. Met LED is dit tegenwoordig heel simpel, met een draai aan en knop kan men bij de juiste LED-lampen deze individueel danwel per sectie lampen van kleur doen overgaan of instellen.

    Denkt u eens in hoe fraai dit is (en ook vaak veel rustgevender voor de natuur). De Laan 40/45 krijgt stationair Maassluis blauw verlichting (of blauw-wit-blauw) & de Westlandseweg Westland groen (of groen-wit-groen). Is er groot feest in Maassluis de lampen kleuren bij set om en om Rood, Wit, Blauw. Of Oranje op Konigsdag. What ever!

    En wat mij betreft mag elk wijk of buurt zelf bepalen hoe ze de hun omgeving met LED-verlichting natuurlijker/leviger willen gaan opleuken danwel opkleuren & fleuren. Maar ach. Ach dat Maassluis, dat naar ’t schijnt een gesegregeerd plaatsje van uitsluiting en oplichters blijft, ook m.b.t. lataarnpalen.

  7. Sjaak Speijer Hellingkade 4 , 3144 EJMaassluis. 0653295341
    2 november 2017 at 12:58

    Ik stond er bij en ik keek er naar. Leuk moment. Dat ik dat nog mag meemaken!!!!
    Maar wat is het nou? een ornament van aluminium( zie eerste alinea) of van kunststof (zie tweede alinea). Ik had eerder vernomen dat ze van metaal( alu of ijzer ? ) zijn.Wat is het echt?

    • 2 november 2017 at 14:06

      Dank, goed opgemerkt. De wethouder vertelde zelf dat het aluminium is. De term kunststof kwam uit het persbericht. We hebben dat nu uit de tekst weggehaald.