Afgelopen vrijdag 18 december mocht ik in Theater De Koningshof de try-out bijwonen van de cabaret voorstelling ‘Alle mensen verzamelen’ van Emilio Guzman. Onder begeleiding van zijn gelijknamige speelgoedrobot vertelt hij hoe hij als beleefde jongeman worstelt met zijn boosheid over de vluchtelingenkwestie in ons land.

Over vluchtelingen kan veel gezegd worden. Ook Emilio Guzman (Inderdaad, het broertje van) heeft zijn mening over het actuele vraagstuk. Samen met zijn speelgoedrobot, die toevallig ook Emilio heet en van jongs af aan zijn beste vriend is, vertelt hij zijn verhaal. Over hoe hij kan relateren aan vluchtelingen, omdat hij als driejarig jongetje zelf ook naar Nederland is gevlucht met zijn moeder. Niet vanwege politieke conflicten, maar vanwege zijn vader. Dat is dan wel niet helemaal hetzelfde, maar Emilio snapt wel hoe veel vluchtelingen zich kunnen voelen. En met dit verhaal begint de voorstelling van de upcoming cabaretier.

Emilio is vooral boos om de weinig onderbouwde opmerkingen die ‘niet-geactiveerde’ (lees: domme) mensen kunnen maken over de vluchtelingenkwestie. Maar als beleefde, welopgevoede jongen mag je daar niet boos om worden en daar worstelt hij mee. Na een uitleg over wat hij hiermee bedoelt en een aantal voorbeelden van die kwaad makende opmerkingen (“dat is zo, omdat het op facebook staat”) kan hij het dan toch niet laten om boos te worden. En dat is wanneer de voorstelling echt aan lijkt te komen.

Wie de voorstelling van Emilio Guzman gaat bezoeken kan rekenen op vooral linkse humor. Een waarschuwing is dan ook wel op zijn plaats, voor wie dit misschien niet kan waarderen. Aan mij en nog 100 andere Maassluizers bleek Emilio een goeie te hebben.

Het duurde echter wel even voordat het publiek los kwam, zo vond ook de cabaretier zelf. Maar daar is het immers een try-out voor. Het was te merken dat het hier en daar wat voelen was voor de komiek, maar toch wist hij aardig te improviseren en in te spelen op het Maassluise publiek. De speelgoedrobot die als beste vriend en cabaretpartner van Emilio optrad, deed het ook goed. Al was zijn inbreng, voornamelijk door de monotone robotstem, soms wat langdradig.

Uiteindelijk mocht de voorstelling van mij wel wat langer duren, maar dat kwam ook omdat het echt grappige gedeelte wat later op gang kwam.

Aanbevelen?

LIKEZou ik nog eens naar een optreden van Emilio Guzman gaan? Dat denk ik wel. ‘Alle mensen verzamelen’ was goed en kan volgens mij alleen maar beter worden.

 

 

 

Layla Pansier

Layla Pansier

Layla Pansier | Columnist x per 4 weken op woensdag | 01-2015 tm 04-2016| Content Project coördinator | Webredacteur & Eindredacteur bij spiritueelinfo.nl