Na de wedstrijd van Oranje denkt u natuurlijk in eerste instantie aan Spanje, maar we spreken dan over ’tegenstander’. Ik moest aan ‘De Tegenpartij’ denken toen ik de uitslag van de verkiezingen voor het Europese Parlement bekeek. Landelijke partijen ’tegen Europa’ waaronder SP en PVV.

De recente geschiedenis toont aan dat de SP pas aan populariteit won, toen het zijn imago van ‘wij zijn tegen alles’ van zich afschudde. Tegendraads. Een kritisch houding is goed, maar zonder een positieve ondertoon en bereidheid tot overleg houdt dat op termijn niet stand.

Ik had wel verwacht dat bijna 10% van de stemmers in Maassluis op de SP zou stemmen. In diezelfde trant van ‘ík ben tegen Europa’ heeft ook de PVV zich geprofileerd. Ik verbaas mij over het hoge percentage van 19%. Die verbazing komt voort uit wat ik weet over het gedachtegoed van de PVV. Zouden onze kiezers erachter staan? Ik snap best dat men tegen extreme uitwassen van de islam is. Ik ben ook fel daartegen en kan in die redenatie ver mee gaan. Bedenk ook dat het christendom ooit net zo extreem (‘met het zwaard bekeren’) is te keer gegaan, maar dat is enige eeuwen beschaving geleden. Maar we zijn nu toch veel slimmer en bewuster. Dacht ik even …

Heden komen er ook andersoortige extreme zaken voor in de christelijke wereld (seksueel misbruik, machtsmisbruik, financiële escapades,etc.). Je hoort daar kortstondig wat maatschappelijk gemor over en dan gaan we weer over tot de orde van de dag. Verder geen stigmatiseren.

Zo niet als het een gebeurtenis betreft waarbij Noord-Afrikanen (mogelijk) misdaden hebben begaan. De king of one-liners lanceert dan meteen een discriminerende tweet. Op een stille zondag vloog er onlangs weer zo een voorbij. Ik snap niet dat iemand wiens voorouders uit een andere regio afkomstig zijn, zelf zo extreem stigmatiseert. Mijn reactie luidde dan ook: ‘Hij doet zich voor als Blonde Hollander maar is een tweede generatie Indo’. Ik ageerde dus tegen het discriminerende  karakter van die tweet, terwijl hij uit ervaring heel goed weet hoe oneigenlijke discriminatie voelt. Ik vergat erbij te melden (ach ja 144 tekens) dat juist hij door zijn afkomst en historie zou moeten weten wat het is om te worden weggezet. Jammerlijk foutje mijnerzijds. In no time regende het van alle kanten one-liners aan mijn adres. Humor: ìk was nu degene die iemand wegzette. Het waren voornamelijk lieden met avatars van monsters en anabole types en namen als ‘666’ etcetera. Binnen een uur – geheel volgens de Wet van Godwin – was ik volgens hen een jodenhater en een nazi. Dat is nog eens snel een naam maken…

Het moge duidelijk zijn dat al die lieden aanhanger zijn van een variant op ‘De Tegenpartij’. Een begrip dat dateert uit begin jaren tachtig bij monde van twee typetjes: een louche verkoper F. Jacobse – uit de categorie ‘quasi-intelligent’ – en zijn dommige maat Tedje van Es. Hun partijprogramma luidde:

Stemp de Tegenpârtè! De partè voor alle Nedâhlanders die niet meer tege Nedâhland kenne. Samen voor ons ège. Laat ze zelf eens een keer bezùinige.

Deze fictieve partij was nog populair ook, maar liet het – voorspelbaar – afweten toen het erop aan kwam.

Ik zie een aantal parallellen met wat nu in Maassluis gebeurt. Er verscheen onlangs op twitter een account met als beschrijving: ‘De grootste partij van Maassluis krijgt haar eigen lokale afdeling’. Nou… op dit moment dan toch hoogstens de ’theoretisch grootste van Maassluis’. Mijn ervaring is dat landelijke politiek heel wat anders is dan lokale politiek. Ik heb geen idee of er in dit geval ook een quasi-intelligente louche verkoper betrokken is.

Ondertussen schat ik de gemiddelde Sluizer nadenkender en gematigder in. Schat u mee?

Jelle Ravestein

Jelle Ravestein

Columnist | Schrijver | Dichter | Mensenslijper | Aan de andere kant | Business Consultant | Filosoof | Spindoctor | Ethicus | Moralist | Ironicus | Satiricus | Sarcast | Zoeker | Cynicus |Mens | Relativist | Aan(dekaak)steller | Vrijdenker | Optimistische realist
■ ■ ■ ■ ■
■ SCHERP AAN DE WIND ZEILER
■ subtiliteit & humor tegen benauwde kaders
■ Wereldburger in een stadje met dorpse denkbeelden.
■ Dichters, schrijvers, cartoonisten en columnisten corrigeren? U heeft nog veel te leren!
■ If you can not stand the heat: get out of the kitchen
■ Democratie is ook maar een woord
■ Elke les is er één.
■ Schrijven is een kunst, lezen des te meer.
■ Ik ben niet anders, ik kijk anders naar de dingen.
■ ■ ■ ■ ■

5 Reacties

  1. 16 juni 2014 at 12:15

    Daar ben ik het dan wel helemaal mee eens. Je antwoord haalt echter wel je column onderuit…

  2. 16 juni 2014 at 11:13

    Ik attendeer je er alleen maar op dat de door jouw verstuurde tweet een ander interpretatie heeft dan de gekluisde versie die je in je column plaatst. Als je achter je tweet staat kun je hem toch gewoon plaatsen in je column? Je had trouwens nog 70 leestekens over in je tweet om de racistische ondertoon weg te halen…. Of wilde je graag de reacties krijgen om wat aandacht te genereren?

    • 16 juni 2014 at 11:56

      Die andere interpratie snap ik uiteraard (met de wijsheid van vandaag). Het was jammer dat de reacties meteen zo ‘over the top” waren. Niemand vroeg hoe ik dat bedoelde. Men koos meteen de aanvallende en evenzeer disriminerende toon aan mijn adres. Men sloeg de plank daar volledig mis vwb mijn persoon, Dat mag, ze kennen mij tenslotte niet.
      We weten dat op twitter de meesten – inclusief moi – snel, soms te snel – een tweet verzenden.

      Ik zoch niet zo zeer de aandacht, maar de reacties lieten onbedoeld precies zien waar het over moet gaan:
      “Wie twiter gebruikt om te (ver)oordelen doet dat het best in zorgvuldig gekozen woorden en het liefst pas nádat er een beeld is gevormd”. Dat slaat dus op mij, de heer GW en allen die op mijn tweet reageerden.

  3. 16 juni 2014 at 09:53

    In je column verwoord je jouw reactie net iets mooier dan je hem in werkelijkheid deed. Dit schreef je “Hij probeert een slim Hollands blondje te zijn, maar het blijft een 2e generatie indo”. Ongepast en verwerpelijk!

    • 16 juni 2014 at 10:33

      Dank voor het bewaren van de letterlijke tekst.

      Ik neem dat je laatste woorden op mij slaan en niet op hem?

      Beide versies zijn gemankeerd zonder de genoemde aanvulling. De strekking klopt m.i. nog steeds: hij negeert wat discrimineren met een mens doet en hij blijft stelselmatig etiketteren van een bepaalde bevolkingsgroep. Over die twee feiten kunnen wij beide niet van mening verschillen.