Nog geen week geleden lag ik nog in het zwembad op een camping in Italië. Voor slechts de tweede keer in het bijna 7-jarige leventje van mijn zoontje waren we met ons kleine gezinnetje op vakantie.

Voor de kleine grote man is het woord ‘vakantie’ al genoeg om enthousiast te raken. De week voordat we vertrokken was hij niet meer te houden van enthousiasme. Hij rende, sprong en schreeuwde en was – laten we eerlijk zijn – ronduit vervelend.

Voor zijn vader en moeder was het ietsje anders. Natuurlijk, we hadden zin om met vakantie te gaan. Maar we hadden allebei nog het een en ander aan werk af te ronden, moesten nog inpakken, overnachtingen regelen en het huis moest ook nog een beetje netjes achterblijven. Vakantiestress, dus.

Uiteindelijk kwam het er dan toch van: het huis was schoon, het werk werd neergelegd, en de auto zat vol. Op naar Perugia, Italië!

Waar ik er al snel achter kwam dat we het vakantievieren een beetje verleerd waren. We gingen naar een plek waar onze vrienden al zaten. De plaats van bestemming hadden we dus niet helemaal zelf uitgekozen en ik had ook niet van tevoren gekeken welke plekken ik allemaal wilde bezoeken in de omgeving. Niets voor mij! Na twee dagen bij het zwembad besloten we dus maar gewoon de auto in de stappen en een stad in de buurt op te zoeken. Gewoon relaxed: wat eten, wat drinken, beetje lopen en foto’s maken… En zo ging het ook de rest van de dagen.

Op de terugweg hadden we geen overnachting geboekt. We besloten nog een nachtje in Bologna door te brengen. Van de camping gingen we naar een luxe hotel – heel anders, maar net zo veel vakantiegevoel. Hier hebben we naast een korte wandeling door de prachtige stad vooral genoten en lekker rustig aan gedaan. De dag erna zijn we in Zwitserland gestrand, in een hotel op de Gotthard Pass. Nog meer tegenstellingen, maar weer des te meer vakantiegevoel. Wat hebben we hier genoten van de prachtige omgeving: de bergen, beekjes, watervallen… Voor zowel zoonlief die heeft geklommen in de bergen en gedronken van een waterval, als voor papa en mama die waren overweldigd door de schoonheid van de natuur, was de vakantie nu helemaal compleet.

Achteraf gezien denk ik niet dat we het verleerd zijn om met vakantie te gaan. Wel hebben we op een nieuwe manier vakantie leren vieren. Door de nodige dingen te plannen en verder gewoon te zien waar de dag ons brengt. En ik zou het zo weer op deze manier doen!

Layla Pansier

Layla Pansier | Columnist x per 4 weken op woensdag | 01-2015 tm 04-2016| Content Project coördinator | Webredacteur & Eindredacteur bij spiritueelinfo.nl