column nr: 10

Hoe schrijf je een column als je niet meer echt iets meemaakt? De enige avonturen die ik beleef zijn tweedehands. Door de ogen van een ander kijk ik naar ontdekkingstochten op fictieve planeten, zoektochten naar ‘verloren verleden’s of andere pogingen om het onmogelijke te doen. En als ik geen zin heb in een uitgebreide film pak ik er een YouTube video bij waarin mensen gewoon beginnen met praten en kijken waar de monoloog terechtkomt, of juist eentje waarin steden, bossen of bezienswaardigheden worden bezocht.

Mocht ik het gevoel krijgen dat mijn ogen vierkant beginnen te worden zijn er ook altijd nog boeken, schilderijen, tekeningen of muziek. Allemaal kunnen ze je raken en meevoeren in een verhaal. En wanneer de makers van deze meekijk avonturen er hart en ziel in hebben gestoken, zullen de emoties die je ervaart vergelijkbaar zijn met wat je zou voelen als je er echt bij zou zijn.

Als cultuurliefhebber en afgestudeerd cultuur wetenschapper vind ik het dan ook bijzonder om te zien hoe mensen teruggrijpen op (digitale) cultuur. De mensen zelf houden vele film en serie marathons, maar ook culturele instellingen bereiken vele huiskamers met hun initiatieven. Registraties van theatervoorstellingen worden beschikbaar gesteld, musea maken het mogelijk om via Google Maps door de tentoonstellingszalen te lopen en op instagram is het account Tussen Kunst en Quarantaine mateloos populair. Van over de hele wereld sturen mensen hun eigen nagemaakte versies van beroemde schilderijen in, gebruikmakend van maximaal 3 attributen.

Door deze explosie van creativiteit hoeft niemand zich thuis te vervelen. Er wachten nog zoveel avonturen. Het feit dat ze tweedehands zijn maakt daarbij helemaal niks uit. Het enige wat je hoeft te doen is op “play” te klikken.

Wist JIJ dat? Dit doen columns met de lezer ...(klik op plusteken)
  Het is goed dat je als lezer weet wat (de waarde en betekenis van) een column is.
  • De aard van de journalistieke vorm van columns is dat deze informatief, leerzaam. onderhoudend maar ook kritisch, humoristisch (parodie, ironisch, sarcastisch, satirisch) en prikkelend kunnen zijn binnen een maatschappelijke context.
  • Wat voor de één een leuke of rake column is, is voor een ander onzin, een belediging of niet acceptabel. Youp van 't Hek die met alles en iedereen de vloer aanveegt in zijn columns in het NRC wordt niet door iedereen gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor Theo Holman in Het Parool en diverse andere columnisten. Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden.
Zie ook bijgaande definitie van wikipedia:  

© wikipedia

Reageren? Blader naar beneden 
plaats jouw reactie hier
onder dit artikel binnen 30 dagen na publicatiedatum

⊗——het einde ——⊗

◄ klik op de plus voor het schema WIE SCHRIJVEN DE VOLGENDE KEREN?

voorliggende column is tot nu toe gelezen door: 115 lezers

WIE SCHRIJVEN DE VOLGENDE KEREN?

Bekijk in LANDSCAPE stand (kantel uw portrait stand ) voor een goede weergave

 

Robin Sterrenburg

Robin Sterrenburg

ROBIN STERRENBURG| Student Media & Journalistiek | Algemene Cultuurwetenschappen Bc | Ass. Marketing & Publiciteit bij Stadsgehoorzaal Vlaardingen

1 Reactie

  1. Aad Rieken
    14 april 2020 at 09:28

    “Toeval Of Niet……….;

    terwijl ik dit lees zit ik op plee te drukken!”