Klik voor de definitie van een column
  Een column is géén nieuwsartikel. Wat is het wel? Onderstaande maakt duidelijk dat je een column moet begrijpen door niet alleen de woorden tot je te nemen, maar door te bedenken welke  boodschap de columnist - mogelijk tussen de regels door -  aan de lezers geeft. Begrijp je de boodschap? Zie je wat de schrijver bedoelt? Daar kan ieder individu wat van vinden. Als het een eigen pijnplek is, kan de lezer de aanvechting hebben om helemaal erin mee te gaan of er volledig tegenin te gaan. Het is goed dat je als lezer weet wat (de waarde en betekenis van) een column is.
  • De aard van de journalistieke vorm van columns is dat deze informatief, leerzaam. onderhoudend maar ook kritisch, humoristisch (parodie, ironisch, sarcastisch, satirisch) en prikkelend kunnen zijn binnen een maatschappelijke context.
  • Waar de columnist dat zelf nodig acht, kunnen links in de tekst staan die naar achtergrondinformatie doorverwijzen
  • Wat voor de één een leuke of rake column is, is voor een ander onzin, een belediging of niet acceptabel. Youp van 't Hek die met alles en iedereen de vloer aanveegt in zijn columns in het NRC wordt niet door iedereen gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor Theo Holman in Het Parool en diverse andere columnisten.
  • Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden.
Zie ook bijgaande definitie van wikipedia:  

© wikipedia


column nr: 16

Onlangs was ik voor het eerst weer bij een theatervoorstelling. Via mijn werk kreeg ik de kans om aanwezig te zijn bij de generale repetitie van Adem door Nasrdin Dchar. Een fantastische acteur, die al meerdere prachtige voorstellingen gemaakt heeft, waarin hij zeer persoonlijke verhalen vertelt op een manier waarop iedereen zich erin kan herkennen. Allereerst was het uiteraard geweldig om eindelijk weer een theatervoorstelling te zien, maar dat is niet wat de inspiratie vormde voor deze column. Deze kwam namelijk niet van het podium, maar vanuit het publiek.

Tijdens een interactief stukje in deze voorstelling die een terugblik wierp op 2020 werd namelijk gevraagd hoe het publiek dit jaar in één woord zou omschrijven. Naast “chaos”, “gek” en “frustrerend” noemde één medebezoeker het woord “creativiteit”. Ik kon mij hier zeer in vinden, want ik zou dit ook selecteren als één van de kernwoorden van dit jaar. Sowieso heeft deze term mij altijd al achtervolgd, maar de afgelopen tijd speelt het weer een hoofdrol.

Vanaf het moment dat Nederland zich terugtrok en het sociale en zakelijk leven via Zoom voortzette leek het namelijk alsof er alleen maar nadruk lag op wat allemaal niet meer kon. Men vergeet echter dat een groot aantal mensen juist aan het zoeken was naar creatieve manieren om dingen wél te laten gebeuren. Zo gingen vele restaurantmedewerkers langs de deuren in plaats van langs de tafels en ontstonden hele boodschappensystemen voor de mensen die te kwetsbaar waren om naar de supermarkt te gaan.

Toen vervolgens de mondkapjesplicht werd ingevoerd werden naaimachines na jaren weer van zolder getoverd. De kinderen waarvoor eerst de verkleedkleren gemaakt werden namen plaats achter het gaspedaal en vervolgens ontstonden situaties die zo in “The Sound of Music” zouden passen. Naaipatronen werden uit oude half vergane gordijnen en dekbedhoezen geknipt en zoompjes werden platgestreken, omgerold en vastgemaakt. Een ritje in de metro wordt door deze uitingen van creativiteit een stuk leuker. Iedere keer is het weer een verrassing welke printjes je tegen zal komen tijdens je reis.

Tot slot waren veel bedrijven ook op dreef. Traditionele patronen werden doorbroken en nieuwe wegen naar Rome werden aangelegd. Theaters, musea, bioscopen en andere culturele instellingen dachten hele protocollen en publieksstromen uit om te kunnen bieden waar nu zó naar gesnakt wordt: ontspanning en afleiding. Of bijvoorbeeld de plaatselijke ijssalon die het assortiment heeft uitgebreid met kruidnoten en chocoladeletters en zo tot december open kan blijven.

Met deze column wil ik iedere creatieveling bedanken voor hun harde én zeer waardevolle werk in deze bijzondere periode. Wie weet wat er verder nog voor ontdekkingen gedaan zullen worden. Straks willen we misschien wel helemaal nooit meer terug naar dat “oude normaal”.

Reageren? ... Blader naar beneden plaats jouw reactie direct onder artikel [binnen 30 dagen na publicatiedatum]

⊗——het einde ——⊗

◄ klik voor Publicatieschema columnisten

voorliggende column is tot nu toe gelezen door: 118 lezers

Robin Sterrenburg

Robin Sterrenburg

ROBIN STERRENBURG| Marketing & publiciteit bij Stadsgehoorzaal Vlaardingen | Media en Journalistiek, MA | Algemene Cultuurwetenschappen, BA