Klik voor de definitie van een column
  Een column is géén nieuwsartikel. Wat is het wel? Onderstaande maakt duidelijk dat je een column moet begrijpen door niet alleen de woorden tot je te nemen, maar door te bedenken welke  boodschap de columnist - mogelijk tussen de regels door -  aan de lezers geeft. Begrijp je de boodschap? Zie je wat de schrijver bedoelt? Daar kan ieder individu wat van vinden. Als het een eigen pijnplek is, kan de lezer de aanvechting hebben om helemaal erin mee te gaan of er volledig tegenin te gaan. Het is goed dat je als lezer weet wat (de waarde en betekenis van) een column is.
  • De aard van de journalistieke vorm van columns is dat deze informatief, leerzaam. onderhoudend maar ook kritisch, humoristisch (parodie, ironisch, sarcastisch, satirisch) en prikkelend kunnen zijn binnen een maatschappelijke context.
  • Waar de columnist dat zelf nodig acht, kunnen links in de tekst staan die naar achtergrondinformatie doorverwijzen
  • Wat voor de één een leuke of rake column is, is voor een ander onzin, een belediging of niet acceptabel. Youp van 't Hek die met alles en iedereen de vloer aanveegt in zijn columns in het NRC wordt niet door iedereen gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor Theo Holman in Het Parool en diverse andere columnisten.
  • Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden.
Zie ook bijgaande definitie van wikipedia:  

© wikipedia


column nr: 24

Precies twee jaar geleden won Duncan Laurence het Eurovisie Songfestival in Tel Aviv. Veel mensen zullen nog wel herinnering hebben aan het moment dat de uitslag binnenkwam en de nek-aan-nek race met Zweden werd gewonnen. Ik denk niet dat ik de “huh, wacht, wat?”-blik van de Zweedse deelnemer snel vergeet, want hij was zó zeker de bokaal binnen te slepen en ineens spatte die droom uiteen. Dit was het begin van de weg naar de volgende editie, in Nederland!

Het Songfestival is voor mij, en ik vermoed stiekem voor best veel anderen, een soort guilty pleasure. Het zal nooit toegegeven worden, maar ik gok dat dit evenement bij veel mensen een speciaal plekje in het hart heeft. Het spektakel is nou eenmaal niet te vergelijken met iets anders. Ieder jaar is het Songfestival weer een artistieke rollercoaster met meer dan 40 landen, absurde kostuums, zéér wisselende zangkwaliteiten en onderwerpen met een ongekende spanwijdte. Het is namelijk niet ongebruikelijk dat je eerst luistert naar een dramatische tranentrekker over de oorlogsgeschiedenis van een deelnemend land en vervolgens overgaat naar een nummer gezongen door oma’s over het bakken van koekjes op traditioneel Russische wijze.

Toen in 2019, na 44 jaar, Nederland weer als winnaar van het Songfestival het podium opstapte begon direct één groot vragenvuur. “Waar moet het plaatsvinden?”, “Wie zullen het dan presenteren?” en vooral “Wie gaat dat allemaal betalen?”. Wekenlang was dit internationale liedjesfestijn het onderwerp voor de gesprekken bij de koffieautomaat en uiteindelijk werd Rotterdam aangewezen als de plek waar het allemaal ging gebeuren. Hotels, restaurants, theaters en clubs in en om de stad begonnen meteen met het maken van plannen voor die massa’s toeristen die in aantocht waren.

Helaas ging, door alom bekende redenen, het hele feest niet door, dus alle plannen gingen de ijskast weer in met de hoop om in 2021 ontdooid te kunnen worden. Al heeft Nederland die tweede kans om gastland te zijn gekregen, zullen de ijskasten toch op slot moeten blijven. Een grote domper voor alle ondernemers die, na een zwaar jaar, hoopten op een Songfestivalgolf in de volgende jaarcijfers.

Toch denk ik dat dit juist de kans is om er een feestje van te maken. In overeenkomst met het thema ‘open up’ stel ik voor om de zalen van Ahoy uit te breiden met alle 7 miljoen huiskamers in Nederland. Pak al je lampen bij elkaar voor een lichtshow, wapper met alle vlaggen die je op zolder kan vinden, doe je beste feestoutfit aan en geniet van jouw front-row plek bij het Songfestival. Na afloop zien we elkaar via Zoom om de ‘douze points’ van alle steden in Nederland te verzamelen, dan zij we minstens net zo lang bezig als de traditionele puntentelling.

Maak er een onvergetelijke editie van allemaal! Oh, en vergeet natuurlijk niet om vol door de presentoren heen te praten als je commentaar geeft op een act.

Reageren? ... Blader naar beneden plaats jouw reactie direct onder artikel [binnen 30 dagen na publicatiedatum]

⊗——het einde ——⊗

◄ klik voor Publicatieschema columnisten

voorliggende column is tot nu toe gelezen door: 174 lezers

Robin Sterrenburg

Robin Sterrenburg

ROBIN STERRENBURG| Marketing & publiciteit bij Stadsgehoorzaal Vlaardingen | Media en Journalistiek, MA | Algemene Cultuurwetenschappen, BA