Klik voor de definitie van een column
  Een column is géén nieuwsartikel. Wat is het wel? Onderstaande maakt duidelijk dat je een column moet begrijpen door niet alleen de woorden tot je te nemen, maar door te bedenken welke  boodschap de columnist - mogelijk tussen de regels door -  aan de lezers geeft. Begrijp je de boodschap? Zie je wat de schrijver bedoelt? Daar kan ieder individu wat van vinden. Als het een eigen pijnplek is, kan de lezer de aanvechting hebben om helemaal erin mee te gaan of er volledig tegenin te gaan. Het is goed dat je als lezer weet wat (de waarde en betekenis van) een column is.
  • De aard van de journalistieke vorm van columns is dat deze informatief, leerzaam. onderhoudend maar ook kritisch, humoristisch (parodie, ironisch, sarcastisch, satirisch) en prikkelend kunnen zijn binnen een maatschappelijke context.
  • Waar de columnist dat zelf nodig acht, kunnen links in de tekst staan die naar achtergrondinformatie doorverwijzen
  • Wat voor de één een leuke of rake column is, is voor een ander onzin, een belediging of niet acceptabel. Youp van 't Hek die met alles en iedereen de vloer aanveegt in zijn columns in het NRC wordt niet door iedereen gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor Theo Holman in Het Parool en diverse andere columnisten.
  • Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden.
Zie ook bijgaande definitie van wikipedia:  

© wikipedia


column nr: 347

Onlangs werd het tv-programma “Ander Tijden” door de zenderbaas overbodig verklaard. Maar is dat terecht? De programmamakers zorgen voor inzicht in de tijdsgeest van ’toen’ en bieden daarmee een les voor het ‘heden’.

Op de website van Ander Tijden schreef men in 2007:

“In 1956 kwam er een goed vaccin op de markt en een jaar later startte de Nederlandse overheid een massale inentingscampagne: het Rijksvaccinatieprogramma (waaraan we nog steeds de DKTP- en BMR- injecties te danken hebben). Het leek een kwestie van aftellen tot polio voor altijd uit Nederland verdwenen zou zijn. Polio de wereld uit, te beginnen uit Nederland. Echter de De Wereld Gezondheidsorganisatie ziet de Nederlandse bible belt nog steeds als gevarenzone. Terecht, zo lijkt het na een recente uitbraak van de mazelen. De uitbraak wordt veroorzaakt door de weigering van sommige reformatorische christenen om zich te laten vaccineren. Zij beschouwen inenting als een interventie in goddelijke voorzienigheid.

Nederland is in 2007 een van de landen met de hoogste inentingspercentages van de wereld. Toch geldt ons land nog steeds als het grootste risicogebied voor polio binnen Europa. Niet omdat er inmiddels ook heel wat antroposofen en macrobioten zijn die iets hebben tegen inenten, maar omdat de ‘bevindelijk gereformeerden’ zo op een kluitje wonen. Er hoeft er maar één in contact te komen met een Afghaanse vluchteling en de polio verspreidt zich als een lopend vuurtje. De “bible belt”, met Staphorst als noordelijkste punt, geldt voor de Wereldgezondheidsorganisatie als gevarenzone. Nog steeds.”

Dat is klare taal en het beeld is vergelijkbaar met heden: goedwerkende vaccins en andersdenkenden die tegen vaccinatie zijn. Er zijn heden ook een aantal verschillen: het risico is groter dat er een brandhaard komt. De potentiële brandhaarden liggen zowel binnen als buiten de bible belt.

De andersdenkenden zijn nu een meer extreme grotere groep! Er wordt vol ingezet op het terrein van samenzweringen. Indianenverhalen die al tientallen jaren de rondgang doen, worden er met de haren bij gesleept. Ongefundeerde, onbewezen theorieën en veelal minachting voor de wetenschap en de overheid.

Het laatste is niet goed te praten maar laat zich wel verklaren: ongelukkige, ontijdige, tegenstrijdige en deels onjuiste informatie in de communicatie uitingen door RIVM, OMT en de regering maken dat dáár het draagvlak niet zal worden gevonden.

Het moet komen van het gezonde verstand. Vele tegenstanders lijken dat te ontberen. Ze roepen “Ga zelf op onderzoek uit, geloof niet klakkeloos alles wat anderen je wijsmaken.”  Wie ben ik dat ik hen tot de orde kan roepen? Toch heb ik mijn antwoord in gedachten wel klaar: “Waarom geloven jullie wél klakkeloos alles wat die ‘woke’ mensen roepen?”

Kent u die uitdrukking: vrijheid maar niet ten koste van alles? Dat geldt zeker voor de situatie in heel de wereld rond covid-19 en zijn varianten. Willen we serieus dit soort risico’s aanpakken dan moeten we de dierenstand reduceren en de handel in en consumptie van dieren sterk verminderen. Wereldwijd. Ook dat is wetenschappelijk vastgesteld.

Kom daar eerst maar eens mee, dan praten we verder.

PS

Ik ben pro noch contra vaccineren. Ik denk wel na over wat ik met mijn lichaam laat doen. Ik mijd mijn hele leven chemische en medische rommel zolang het kan. Soms vergt dat wat meer bedenktijd om dat toch te besluiten een middel te nemen. Die bedenktijd gun ik iedereen. Zolang zij maar wel in wijsheid blijven handelen. Echter op dat laatste 100% vertrouwen zou naïef zijn.

 


Reageren? ... Blader naar beneden plaats jouw reactie direct onder artikel [binnen 30 dagen na publicatiedatum]

⊗——het einde ——⊗

◄ klik voor Publicatieschema columnisten

voorliggende column is tot nu toe gelezen door: 164 lezers

 

 

Jelle Ravestein

Jelle Ravestein

Columnist | Schrijver | Dichter | Mensenslijper | Aan de andere kant | Business Consultant | Filosoof | Spindoctor | Ethicus | Moralist | Ironicus | Satiricus | Sarcast | Zoeker | Cynicus |Mens | Relativist | Aan(dekaak)steller | Vrijdenker | Optimistische realist
■ ■ ■ ■ ■
■ SCHERP AAN DE WIND ZEILER
■ subtiliteit & humor tegen benauwde kaders
■ Wereldburger in een stadje met dorpse denkbeelden.
■ Dichters, schrijvers, cartoonisten en columnisten corrigeren? U heeft nog veel te leren!
■ If you can not stand the heat: get out of the kitchen
■ Democratie is ook maar een woord
■ Elke les is er één.
■ Schrijven is een kunst, lezen des te meer.
■ Ik ben niet anders, ik kijk anders naar de dingen.
■ ■ ■ ■ ■