Klik voor de definitie van een column
  Een column is géén nieuwsartikel. Wat is het wel? Onderstaande maakt duidelijk dat je een column moet begrijpen door niet alleen de woorden tot je te nemen, maar door te bedenken welke  boodschap de columnist - mogelijk tussen de regels door -  aan de lezers geeft. Begrijp je de boodschap? Zie je wat de schrijver bedoelt? Daar kan ieder individu wat van vinden. Als het een eigen pijnplek is, kan de lezer de aanvechting hebben om helemaal erin mee te gaan of er volledig tegenin te gaan. Het is goed dat je als lezer weet wat (de waarde en betekenis van) een column is.
  • De aard van de journalistieke vorm van columns is dat deze informatief, leerzaam. onderhoudend maar ook kritisch, humoristisch (parodie, ironisch, sarcastisch, satirisch) en prikkelend kunnen zijn binnen een maatschappelijke context.
  • Waar de columnist dat zelf nodig acht, kunnen links in de tekst staan die naar achtergrondinformatie doorverwijzen
  • Wat voor de één een leuke of rake column is, is voor een ander onzin, een belediging of niet acceptabel. Youp van 't Hek die met alles en iedereen de vloer aanveegt in zijn columns in het NRC wordt niet door iedereen gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor Theo Holman in Het Parool en diverse andere columnisten.
  • Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden.
Zie ook bijgaande definitie van wikipedia:  

© wikipedia

column nr: 321

Het toppunt van stupiditeit rond corona hoorde ik deze week op tv in een facetime interview, waarin een Hollandse vrouw zei: “Ik voel mij hier in dit vakantieland veiliger dan in Nederland. Ik ga lekker uit, stappen en feesten. Iederéén doet het hier!”

Wat een egoïsme (ik ga lekker uit) gebaseerd op kuddegedrag (want iedereen doet het). Kuddegedrag bestaat kennelijk ook onder mensen die het eigen handelen goed praten zonder redelijke argumentatie – de groep als legitimatie voor eigenwijsheid. In dit geval: wat de gevolgen voor de gezondheid van velen ook mogen zijn.

Iemand die zijn persoonlijk belang stelt boven het algemeen belang, kan daar vaak mee wegkomen zolang hij weinig tot geen schade aan anderen berokkent. Een stroming waarbij genot en lust als het hoogste goed wordt gezien is het hedonisme. Overigens zijn daar enige varianten te onderkennen, maar in het huidige begrippenkader wordt iemand een hedonist genoemd als hij voor genot en lust gaat.  In het massahedonisme van dit moment is dat gereduceerd tot een dwangmatige behoefte aan het tegemoet komen van zintuiglijke genoegens met dank aan de 7×24 uur economie. Het ‘zelf’ (de ego) moet worden bevredigd to-the-max.

Hedonisten wordt vaak verweten dat er in hun filosofie een moreel gat zit. De hedonistische filosofie heeft dan ook zeker iets egocentrisch. Wie zich richt op genot zou misbruik van mensen en zijn omgeving kunnen verdedigen, met het eigen genot als doel. Als we met deze gedachte in het achterhoofd kijken naar waar we staan in 2020, dan zie we dat er veel hedonistisch denken is: stappen, zuipen, lachgas, nachten doorhalen, blowen, trancefeesten, exotische reizen, op sensatie gerichte activiteiten. We zien het als hedendaags ‘normaal’ maar het is veelal genot en lust wat er mee wordt bevredigd.

Die levenswijze kon prima bestaan, totdat corona paal en perk stelde aan de bewegingsvrijheid. Aanvankelijk slikte iedereen de noodmaatregelen, maar het begon te knellen. We schrokken, volgden hypes en praatten de pro-viroloog na of de contra-viroloog – al naar gelang óns belang – en we waanden ons allen experts.

Echter … ons genot en onze lust kwamen in het gedrang en daarmee komen we op het punt van de huidige protesten, de laksheid en de houding van ‘het is allemaal maar onzin’ en ‘die oudjes moeten toch ergens aan doodgaan’. We zien nu in de zomermaanden een duidelijke tweedeling tussen hen voor wie het leven een bewust hoog goed is en de hedonist die op het persoonlijke genot uit is.

Die hedonistische motieven zijn gevaarlijk. Wie dat niet gelooft, moet maar eens kijken naar waar deze weken de corona brandhaarden ontstaan: café, vakantieoord, studentenstad. Of dacht je dat daar de gewetensvolle empathische mensen rondlopen?

Ik zou zeggen: Boe, Mééé

Reageren? ... Blader naar beneden plaats jouw reactie direct onder artikel [binnen 30 dagen na publicatiedatum]

⊗——het einde ——⊗

◄ klik voor Publicatieschema columnisten

voorliggende column is tot nu toe gelezen door: 766 lezers

Jelle Ravestein

Jelle Ravestein

Columnist | Schrijver | Dichter | Mensenslijper | Aan de andere kant | Business Consultant | Filosoof | Spindoctor | Ethicus | Moralist | Ironicus | Satiricus | Sarcast | Zoeker | Cynicus |Mens | Relativist | Aan(dekaak)steller | Vrijdenker | Optimistische realist
■ ■ ■ ■ ■
■ SCHERP AAN DE WIND ZEILER
■ subtiliteit & humor tegen benauwde kaders
■ Wereldburger in een stadje met dorpse denkbeelden.
■ Dichters, schrijvers, cartoonisten en columnisten corrigeren? U heeft nog veel te leren!
■ If you can not stand the heat: get out of the kitchen
■ Democratie is ook maar een woord
■ Elke les is er één.
■ Schrijven is een kunst, lezen des te meer.
■ Ik ben niet anders, ik kijk anders naar de dingen.
■ ■ ■ ■ ■

3 Reacties

  1. Hans van der Zande
    30 juli 2020 at 08:00

    Allemaal waar hoor maar wij hebben de huidige (volwassen) jeugd opgevoed en daarbij is het respect bijbrengen voor ouderen niet helemaal goed gelukt dus zijn wij ook verantwoordelijk voor de huidige mentaliteit van de jongeren.

    • 30 juli 2020 at 08:07

      Waarvan akte

  2. Marja Gerkema
    29 juli 2020 at 09:12

    En die ouderen die ‘toch ergens aan dood moeten gaan’ zijn degenen die hun jeugd ook ‘verpest’ zagen door oorlog. Die nauwelijks eten hadden laat staan konden feesten en beesten. Die soms jarenlang ondergedoken zaten, geen enkele bewegingsvrijheid hadden. En dat niet een paar maanden maar een paar jaar.
    En diezelfde ouderen van nu hebben na die oorlog hun schouders eronder gezet en het land gemaakt wat we nu hebben. Een goed en mooi land.een land waar jongeren het zo goed hebben dat ze kunnen feesten en beesten.
    Dus een beetje respect voor de ouderen zou wel op zijn plaats zijn in plaats van ze als overbodig te bestempelen.