Klik voor de definitie van een column
  Een column is géén nieuwsartikel. Wat is het wel? Onderstaande maakt duidelijk dat je een column moet begrijpen door niet alleen de woorden tot je te nemen, maar door te bedenken welke  boodschap de columnist - mogelijk tussen de regels door -  aan de lezers geeft. Begrijp je de boodschap? Zie je wat de schrijver bedoelt? Daar kan ieder individu wat van vinden. Als het een eigen pijnplek is, kan de lezer de aanvechting hebben om helemaal erin mee te gaan of er volledig tegenin te gaan. Het is goed dat je als lezer weet wat (de waarde en betekenis van) een column is.
  • De aard van de journalistieke vorm van columns is dat deze informatief, leerzaam. onderhoudend maar ook kritisch, humoristisch (parodie, ironisch, sarcastisch, satirisch) en prikkelend kunnen zijn binnen een maatschappelijke context.
  • Waar de columnist dat zelf nodig acht, kunnen links in de tekst staan die naar achtergrondinformatie doorverwijzen
  • Wat voor de één een leuke of rake column is, is voor een ander onzin, een belediging of niet acceptabel. Youp van 't Hek die met alles en iedereen de vloer aanveegt in zijn columns in het NRC wordt niet door iedereen gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor Theo Holman in Het Parool en diverse andere columnisten.
  • Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden.
Zie ook bijgaande definitie van wikipedia:  

© wikipedia

Binnenkort ga ik, omdat de Stadsgehoorzaal 70 jaar bestaat, twee keer een rondleiding geven door het theater. Bij het voorbereiden daarvan besef ik steeds meer dat ik echt op een hele bijzondere plek werk en dat ik eigenlijk dagelijks rondloop op plekken die voor heel veel mensen verborgen blijven. Als bezoeker van een theater kom je nou eenmaal niet vaak op plekken die voor artiesten of technici bedoeld zijn. Stiekem vind ik dit best zonde, omdat hier eigenlijk gewoon nóg een voorstelling opgevoerd wordt.

Zo worden er in het pikkedonker van de coulissen hele kostuums gewisseld in 10 seconden, staan er stellingen volgepakt met attributen die op het juiste moment aangegeven moeten worden of zijn technici hard aan het werk om alle decorstukken, doeken, lampen en speciale effecten op het juiste moment in te zetten.

Zelf leer ik deze wereld steeds een beetje meer kennen en elke keer sta ik versteld van wat er zich allemaal afspeelt in een theater zonder dat je dit als bezoeker doorhebt. En dit deed mij denken: hoe zou dit op andere plekken zijn? Want niet alleen bij de podiumkunsten vindt er van alles achter de schermen plaats.

Wat dacht je bijvoorbeeld van een winkel, waarbij alles in de zaak netjes gespiegeld in de schappen ligt, maar waar achter een paar klapdeuren nog een heel magazijn bestaat waar wolkenkrabbers van kratten opgestapeld staan vol met spullen. Vaak zit er wel een systeem achter, maar als je op zoek bent naar één specifiek product is het toch flink zoeken. Dit verklaart ook waarom het soms even kan duren als een winkelbediende ‘even achter gaat kijken’. Diegene is dan waarschijnlijk het overzicht volledig kwijt en is daardoor naar de koelcel gevlucht om even heel hard te gillen.

Op sommige plaatsen zijn ze trouwens bezig om ‘achter de schermen’ ook ‘in the spotlight’ te plaatsen, zoals bij museum Boijmans van Beuningen, en ik ben daar enorm fan van. Boijmans heeft dit gedaan omdat zij in het museum zelf maar 8% van de collectie konden tonen. Met het nieuwe depot zijn de voorheen niet toegankelijke verzamelingen vol kunstwerken, serviezen en meubels ineens voor iedereen zichtbaar. Massa’s aan bezoekers komen nu naar Rotterdam om te zien hoe de schilderijen aan rekken hangen, hoe kunstwerken onderzocht en gerestaureerd worden en hoe onderhoud gepleegd wordt.

Ik zou het totaal niet erg vinden als meer bedrijven een kijkje in de keuken zouden gaan geven, want ik ben zo leergierig als maar kan. Hoe zou het er bijvoorbeeld aan toe gaan in de machinekamer van de veerpont? Hoe wordt de waterglijbaan van het zwembad gestart of schoongemaakt? En wat voor moois zal er bij de Maassluise musea nog in archiefkasten liggen?

Wie weet kunnen we ooit op al deze plekken een kijkje achter de schermen nemen, maar tot die tijd geniet ik gewoon van alle leuke dingen die wél te zien zijn, want dat is natuurlijk ook niet voor niets!

Reageren? ... Blader naar beneden plaats jouw reactie direct onder artikel [binnen 30 dagen na publicatiedatum]

⊗——het einde ——⊗

◄ klik voor Publicatieschema columnisten

voorliggende column is tot nu toe gelezen door: 171 lezers

WIE SCHRIJVEN DE VOLGENDE KEREN?

Robin Sterrenburg

Robin Sterrenburg

ROBIN STERRENBURG| Marketing & publiciteit bij Stadsgehoorzaal Vlaardingen | Media en Journalistiek, MA | Algemene Cultuurwetenschappen, BA

1 Reactie

  1. Aad Rieken
    12 april 2022 at 09:04

    Rob-in Schouwburg