Klik voor de definitie van een column
  Een column is géén nieuwsartikel. Wat is het wel? Onderstaande maakt duidelijk dat je een column moet begrijpen door niet alleen de woorden tot je te nemen, maar door te bedenken welke  boodschap de columnist - mogelijk tussen de regels door -  aan de lezers geeft. Begrijp je de boodschap? Zie je wat de schrijver bedoelt? Daar kan ieder individu wat van vinden. Als het een eigen pijnplek is, kan de lezer de aanvechting hebben om helemaal erin mee te gaan of er volledig tegenin te gaan. Het is goed dat je als lezer weet wat (de waarde en betekenis van) een column is.
  • De aard van de journalistieke vorm van columns is dat deze informatief, leerzaam. onderhoudend maar ook kritisch, humoristisch (parodie, ironisch, sarcastisch, satirisch) en prikkelend kunnen zijn binnen een maatschappelijke context.
  • Waar de columnist dat zelf nodig acht, kunnen links in de tekst staan die naar achtergrondinformatie doorverwijzen
  • Wat voor de één een leuke of rake column is, is voor een ander onzin, een belediging of niet acceptabel. Youp van 't Hek die met alles en iedereen de vloer aanveegt in zijn columns in het NRC wordt niet door iedereen gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor Theo Holman in Het Parool en diverse andere columnisten.
  • Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden.
Zie ook bijgaande definitie van wikipedia:  

© wikipedia


Er blijft flink werk aan de winkel in ons kikkerlandje en ook in Slakkentown ofwel Maassluis. Wie enig historisch besef heeft -soms lijkt dat een uitstervende kwaliteit- weet dat normen en waarden bepaald worden door de tijdsgeest. Wat vijftig jaar geleden abnormaal leek, kan nu heel gewoon zijn. Andersom ook.

Neem nu de topless badmode van de vrouwen. In de jaren zeventig was een vrouw preuts als ze niet topless lag te zonnen.  Weinigen namen aanstoot aan een tepel meer of minder op het strand. Kom daar tegenwoordig maar eens mee. Het laat zich raden waarom: voor ze weet staat een vrouw op internet omdat een of ander ranzige type met zijn phone zo nodig haar moet filmen of fotograferen.

Neem het zich houden aan de maximale snelheid binnen de stad. Iedere nitwit met een rijbewijs heeft geleerd dat iedereen zich aan die regel moet houden. Toch wil je niet weten hoeveel lieden tegenwoordig lak hebben aan die regel.

Neem het elkaar helpen. Vroeger kende men zijn buren en buurtgenoten. Men hielp elkaar. Tegenwoordig – zeker met al die galerijwoningen- kent men vaak niet eens zijn bovenbuur / benedenbuur.

Neem de leeftijd waarop getrouwd mocht worden. Rond het jaar 1000 stelde de kerk de minimum leeftijd op 14 jaar voor jongens en 12 voor meisjes. Dat is in de loop der eeuwen opgetrokken: rond 1800 gold op grond van de Code Napoléon een huwelijksleeftijd van achttien jaar voor mannen en vijftien jaar voor vrouwen. Tegenwoordig is dat voor beiden 18 jaar.

Andere tijden. andere zeden, wordt dan gezegd.

Zo was homoseksualiteit tot de jaren tachtig een taboe. Het leidde overigens zelden tot geweld tegen anders-geaarde Nederlanders. Sinds een paar jaar is die term ‘anders-geaard’ overigens diffuus geworden en daarmee in onbruik geraakt.

Er wordt binnen het christendom verschillend gedacht over homoseksualiteit. Sommige kerkgenootschappen zijn uiterst negatief over homoseksuele daden, maar in andere is homoseksualiteit geaccepteerd en kan een homohuwelijk worden ingezegend.  Het burgerlijk huwelijk is voor homo’s al sinds 2001 mogelijk.

Wat dit laatste thema betreft: je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar daarom ga je nog niet met geweld tegen deze medemensen te keer.

Denk eens andersom:  jij bent bijvoorbeeld een islamitische vrouw en draagt een boerka. Vrouwonvriendelijk volgens de meeste Nederlanders, maar moet iemand dan jou daarom met geweld te lijf gaan? Welke verontwaardiging zou er opsteken…

Helaas zien we dat denkbeelden en overtuigingen al heel lang tot geweld leidden: Kerstening, Kruistochten, Tachtigjarige oorlog, WO II, Golfoorlog, Srebrenica enzovoort.  Ze laten zien dat de tijdsgeest andere zeden met zich meebrengt, maar dat de liederlijke dierlijke aard in de mens in minder dan geen tijd de kop opsteekt. Grof geweld tegen anderen in de vorm van moord, doodslag, verkrachting.

Misschien laat de agressie zoals genoemd in Christel’s column van gisteren zich daarmee duiden: een botsing van tegengestelde denkbeelden binnen de lokale tijdsgeest. 

Het wrange is dat velen de mond vol hebben van ‘wederzijds respect’, maar daarmee vooral het eigen respect opeisen.

We hoeven het echt niet over alles met elkaar eens te zijn, maar laten we in naam van welke deïteit dan ook, elkaar verdragen.

Alsjeblieft. Geweld tegen je medeburger is nooit een oplossing, voor geen enkel verschil van inzicht. Nooit. Nergens, in geen enkele tijd…


Reageren? ... Blader naar beneden plaats jouw reactie direct onder artikel [binnen 30 dagen na publicatiedatum]

⊗——het einde ——⊗

◄ klik voor Publicatieschema columnisten

voorliggende column is tot nu toe gelezen door: 320 lezers

 

Jelle Ravestein

Jelle Ravestein

Columnist | Schrijver | Dichter | Mensenslijper | Aan de andere kant | Business Consultant | Filosoof | Spindoctor | Ethicus | Moralist | Ironicus | Satiricus | Sarcast | Zoeker | Cynicus |Mens | Relativist | Aan(dekaak)steller | Vrijdenker | Optimistische realist
■ ■ ■ ■ ■
■ SCHERP AAN DE WIND ZEILER
■ subtiliteit & humor tegen benauwde kaders
■ Wereldburger in een stadje met dorpse denkbeelden.
■ Dichters, schrijvers, cartoonisten en columnisten corrigeren? U heeft nog veel te leren!
■ If you can not stand the heat: get out of the kitchen
■ Democratie is ook maar een woord
■ Elke les is er één.
■ Schrijven is een kunst, lezen des te meer.
■ Ik ben niet anders, ik kijk anders naar de dingen.
■ ■ ■ ■ ■

2 Reacties

  1. 14 oktober 2021 at 10:00

    U volgt mij kennelijk nog niet zo lang, gezien dat u mijn achternaam fout schrijft, meneer Huibert Terlinden.
    Sprak u ooit met mij, kent u mij?

    #samenzijnwijmaassluis. dus met wederzijds respect accepteer ik uw niet geverifieerd ‘feit’