Eenzaam met Kerst. Eenzaam. Een bijzonder woord. Eén past perfect, maar zaam neigt op het eerste gehoor naar saam en dat is juist het tegengestelde. Dat is dan ook niet die betekenis. Een veel voorkomend misverstand is dat eenzaamheid vooral bij ouderen voorkomt. Sinds Covid-19 weten we beter. Het komt voor in alle leeftijdsgroepen.

Toch wordt vooral de eenzaamheid onder ouderen als een maatschappelijk probleem gezien waaraan we moeten werken. Er is zelfs een bijzonder hoogleraar Empowerment kwetsbare ouderen aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht: Prof. dr. Anja Machielse. Zij stelt dat er bij ouderen drie soorten eenzaamheid zijn: “Er is existentiële, emotionele en sociale eenzaamheid.”

Sociale eenzaamheid

Bij mensen die kampen met sociale eenzaamheid kan het faciliteren van activiteiten met anderen helpen om hun gekrompen netwerk aan te vullen met nieuwe sociale contacten, terwijl dit bij existentiële en emotionele eenzaamheid juist averechts werkt.

Existentiële eenzaamheid: zoektocht naar verbinding

Existentiële eenzaamheid kenmerkt zich door een gebrek aan zingeving, verbondenheid en sociale interactie. Deze problematiek neemt toe met het vorderen der jaren. Haar observatie is dat ouderen vanaf hun pensionering onvoldoende worden benut voor hun competenties en levenservaring. In plaats daarvan ligt de focus vaak op hun kwetsbaarheid en afhankelijkheid.

Machielse in 2020: “Vanaf 70 jaar is iedereen kwetsbaar. Maar ikzelf, 74 jaar, reken mijzelf niet tot de kwetsbaren.”

Emotionele eenzaamheid: groot verlies of verdriet

Emotionele eenzaamheid is intense eenzaamheid door groot verlies of verdriet, bijvoorbeeld na overlijden van een dierbare. De pijn voelt onbegrijpelijk, uniek en zwaar. Delen van je verdriet, praten over je gevoelens, verzacht deze eenzaamheid en helpt bij verwerking, ook al kan niemand je ervaring volledig delen.

Eenzame oudjes

Existentieel en emotioneel eenzame ouderen verdienen vooral een luisterend oor. Voor hen zijn alle SAMENZIJWIJMAASSLUIS activiteiten een mogelijk oplossing. Zij kunnen zich verbinden met anderen en gehoor vinden voor het eigen verhaal. Toch is dat in feite maar een deel van het beleid van lokale overheid en instanties. Het sturen van kaartjes of organiseren van uitjes zijn mooie initiatieven, maar meer is nodig om de verschillende soorten van eenzaamheid tegen te gaan.

Wat echt belangrijk is, is dat hulpverleners zijn opgeleid om over de eenzaamheid persoonlijke gesprekken inhoudelijk te kunnen voeren, opdat maatwerk geleverd kan worden.

Jouw eenzame kerst

De kerstdagen bieden een uitgelezen gelegenheid voor het verkennen van eenzaamheid in de eigen kring. Je kunt je tijdens het familiekerstdiner echt eenzaam voelen. Dat geldt voor iedereen: de gescheiden vrouw, de opgroeiende puber, de ontslagen tuinder, de gesjeesde student, de eeuwige bankzitter bij het elftal, de werkloze, de chronisch zieke, de zwijgende. Kijk voor de aardigheid eens met de “eenzaamheid bril” naar anderen en ga dan het gesprek aan. Probeer daarbij niet te oordelen, maar juist het oor-te-delen. Luister oprecht naar wat die ander vertelt. Kijk naar diens lichaamstaal. Kijk waar hij/zij zich positioneert in het gezelschap.

Ik wens ieder een “Komt allen te samen” waarbij te samen door allen wordt beleefd.

Klik voor de definitie van een column
  Een column is géén nieuwsartikel. Wat is het wel? Onderstaande maakt duidelijk dat je een column moet begrijpen door niet alleen de woorden tot je te nemen, maar door te bedenken welke  boodschap de columnist – mogelijk tussen de regels door –  aan de lezers geeft. Begrijp je de boodschap? Zie je wat de schrijver bedoelt? Daar kan ieder individu wat van vinden. Als het een eigen pijnplek is, kan de lezer de aanvechting hebben om helemaal erin mee te gaan of er volledig tegenin te gaan. Het is goed dat je als lezer weet wat (de waarde en betekenis van) een column is.
  • De aard van de journalistieke vorm van columns is dat deze informatief, leerzaam. onderhoudend maar ook kritisch, humoristisch (parodie, ironisch, sarcastisch, satirisch) en prikkelend kunnen zijn binnen een maatschappelijke context.
  • Waar de columnist dat zelf nodig acht, kunnen links in de tekst staan die naar achtergrondinformatie doorverwijzen
  • Wat voor de één een leuke of rake column is, is voor een ander onzin, een belediging of niet acceptabel. Youp van ’t Hek die met alles en iedereen de vloer aanveegt in zijn columns in het NRC wordt niet door iedereen gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor Theo Holman in Het Parool en diverse andere columnisten.
  • Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden.
Zie ook bijgaande definitie van wikipedia:  

© wikipedia

Reageren? … Blader naar beneden plaats jouw reactie direct onder artikel [binnen 30 dagen na publicatiedatum]

⊗——het einde ——⊗

◄ klik voor Publicatieschema columnisten

voorliggende column is tot nu toe gelezen door: 179 lezers


Jelle Ravestein

Jelle Ravestein

Columnist | Schrijver | Dichter | Mensenslijper | Aan de andere kant | Business Consultant | Filosoof | Spindoctor | Ethicus | Moralist | Ironicus | Satiricus | Sarcast | Zoeker | Cynicus |Mens | Relativist | Aan(dekaak)steller | Vrijdenker | Optimistische realist
■ ■ ■ ■
■ Kritisch bij falende uitvoering van beleid
■ SCHERP AAN DE WIND ZEILER
■ subtiliteit & humor tegen benauwde kaders
■ Wereldburger in een stadje met dorpse denkbeelden.
■ Dichters, schrijvers, cartoonisten en columnisten corrigeren? U heeft nog veel te leren!
■ If you can not stand the heat: get out of the kitchen
■ Democratie is ook maar een woord
■ Elke les is er één.
■ Schrijven is een kunst, lezen des te meer.
■ Ik ben niet anders, ik kijk anders naar de dingen.
■ ■ ■ ■ ■

Geen Reactie

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *