column nr: 8

We luisteren vandaag de dag steeds meer naar de radio en zoeken onze eigen favoriete muziek via de diverse kanalen op internet. Meer en meer mensen ontdekken juist nú het maken van muziek. Alleen, online met elkaar, instrumentaal, zingend en rappend.

Zoals ik al eens eerder schreef, zijn er zo ongelooflijk veel muziekstijlen. Soms zijn er stijlen samengevoegd en hoor je liedjes voorbijkomen met aangepaste tekst of zingt die ene zanger dat prachtige nummer van een ander op zijn geheel eigen wijze, wat dan uitmuntend klinkt. En al die soorten muziek hebben iets te vertellen. Een verhaal over liefde, over haat, over vriendschap, over de wereld, over het leven. Natuurlijk zijn er duizenden manieren om een verhaal te vertellen, muziek is er eentje van. Kies je voor de muzikale manier een verhaal te vertellen, kun je zowel in de tekst als in de muziek je gevoel uiten en hopen dat meerdere mensen dit herkennen of voelen. Ook op televisie zijn er enorm veel talentenshows waar muziek en zang elkaar ontmoeten. Soms een prachtig geluid, soms minder mooi, of zelfs te vals om aan te horen. Het samenvoegen van muziek, diverse teksten en een verhaal, is een speciale kunst vind ik.

Neem nou The Passion. Een jaarlijks terugkerend evenement dat live wordt uitgezonden vanuit een gemeente in Nederland. Al tien jaar op rij komt het op witte donderdag onze huiskamers binnen.

Het was dit jaar een aangepaste versie, met het beste van de afgelopen tien jaar van het meest favoriete programma voor Pasen. De beste muzikale uitvoeringen werden naar voren gehaald. Fantastische muziek, gebracht door fantastische muzikanten, zangers en zangeressen. Wat ik zelf  mooi aan deze opzet vind, is dat het past in het verhaal van Jezus en zijn weg naar het Kruis. Ieder lied, ieder stuk tekst en ieder verhaal, het geeft een eigen invulling aan de eeuwenoude bijbelvertelling. Maar wat meer de bedoeling zal zijn, is dat het voor iedereen, jong en oud, gelovig of niet,  begrijpelijk wordt wat het verhaal inhoudt. En dat de teksten van de nummers op een andere manier geïnterpreteerd kunnen worden. Bij mij komt het dan vaak intenser binnen, dan kan de muziek, maar zeker ook de tekst, mij tot tranen roeren. En gek genoeg lucht dat op. En ook al ben ik zonder geloof opgevoed, raakt dit verhaal me ieder jaar wéér. Omdat ik het koppel aan de mensen die ik liefhad en niet meer op deze aarde zijn. Het geheel dat wordt weergegeven kan mij tot vele emoties roeren. En dat is goed, voor mij, voor de muziek, maar zéker voor de programmamakers.

De voorbereidingen van een dergelijk programma moet volgens mij al heel ver van tevoren beginnen. Zeker om de muziek, de teksten, de uitvoering ervan, de zanger of zangeres die het mag brengen,  kloppend te maken als één geheel. Het podium, de bandleden, de verteller, de cameramensen en natuurlijk de medewerking van de gemeente, waar de route die met het kruis gelopen moet worden, uitgestippeld moet worden. Vele handen maken in dit geval prachtig werk. Heel erg intensief, net zoals een ingewikkelde puzzel van 1000 stukjes. Waarschijnlijk zal een dergelijk aantal mensen vóór en achter de schermen eraan werken om er ieder jaar een succes van te maken. In mijn ogen lukt ze dat keer op keer. Het resultaat vind ìk in ieder geval fantastisch. En ook al was The Passion 2020 niet zoals het hoorde te zijn, het kwam bij mij goed binnen, héél erg goed zelfs.

Maak je muziek of luister je muziek? Maak het dan eens in een andere omgeving, luister eens op een andere manier. Wie weet breng je het dan op een heel andere manier over en spreek je andere gevoelens in jezelf aan. Voel wat het met je doet en laat het gebeuren. Een traantje laten of gewoon hard meezingen, sta het toe en geniet ervan.

Kan jij zonder muziek? 

Wist JIJ dat? Is er een definitie van een column .....(klik op plusteken)
  Het is goed dat je als lezer weet wat (de waarde en betekenis van) een column is.
  • De aard van de journalistieke vorm van columns is dat deze informatief, leerzaam. onderhoudend maar ook kritisch, humoristisch (parodie, ironisch, sarcastisch, satirisch) en prikkelend kunnen zijn binnen een maatschappelijke context.
  • Wat voor de één een leuke of rake column is, is voor een ander onzin, een belediging of niet acceptabel. Youp van 't Hek die met alles en iedereen de vloer aanveegt in zijn columns in het NRC wordt niet door iedereen gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor Theo Holman in Het Parool en diverse andere columnisten. Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden.
Zie ook bijgaande definitie van wikipedia:  

© wikipedia

Reageren? ... Blader naar beneden plaats jouw reactie direct onder artikel [binnen 30 dagen na publicatiedatum]

⊗——het einde ——⊗

◄ klik op de plus voor het schema WIE SCHRIJVEN DE VOLGENDE KEREN?

voorliggende column is tot nu toe gelezen door: 299 lezers

WIE SCHRIJVEN DE VOLGENDE KEREN?

Bekijk in LANDSCAPE stand (kantel uw portrait stand ) voor een goede weergave

Lisette Booij

Lisette Booij

LISETTE BOOIJ | Import-Maassluizer | Werkende moeder | 2 dochters | Helpdeskmedewerker |