Afgelopen weekend was het weer zo ver, het hoogtepunt uit het festivalseizoen van Maassluis: de Furieade. Het festival is genoemd naar de sleepboot De Furie , die voor anker ligt in de haven van Maassluis. Tussen het grote aantal activiteiten ontdek je onder meer een lampionnenoptocht, een vuurwerkshow, een kermis, optredens van koren, bands en muziekkorpsen, en de traditionele braderie. Er werd gedurende het weekend behoorlijk wat over gekwetterd op de sociale media.

De Furie staat symbool voor de stad Maassluis. Ze symboliseert de identiteit van Maassluis als maritieme stad, zoals de Groote Kerk de geschiedenis van Maassluis als protestants bolwerk verbeeldt. In de Groote Kerk wordt nog wekelijks ritueel gezongen, gebeden en gedankt. De Furie is wat dat betreft minder goed bedeeld. Al waren er toch enkele tienduizenden mensen op het festival waaraan de boot haar naam heeft geleend, en is zij nog altijd een museumschip.

Je kunt zulke jaarlijkse evenementen beschrijven als een religieus fenomeen, ongeveer zoals fanatieke supporters een religie maken van hun voetbalclub. Vele mensen komen bijeen op de afgesproken tijd en plaats, rondom het centrale symbool van het festival en de stad: de Furie. Zij vieren de duiding van de identiteit van Maassluis als maritieme stad, met een preek (de opening door burgemeester Koos Karssen), rituele muziek, een optocht met lichtjes, en een gevoel van onderlinge verbondenheid. Dat gevoel wordt verder gevierd door het delen van brood en (vooral) wijn.

Tegelijkertijd is er weinig consensus over de identiteit van onze stad. Denk eens aan de tegenstelling tussen autochtonen en allochtonen. De Furieade is bij die laatste groep een stuk minder populair. Toch horen ze er zeker bij. Zelfs de 19-jarige scholier van het Ibn Ghaldoun, die afgelopen zomer ruim een maand in de cel zat vanwege de examenfraude in Rotterdam. Wat zou hij vinden van het maritieme karakter van onze rijke stad? Het kan hem vermoedelijk geen bal schelen. Maassluizer is hij wel.

Ook op een ander niveau kun je spreken van autochtonen en allochtonen in Maassluis. Voor sommige authentieke Maassluizers geldt Maassluis-West nog steeds niet als volwaardig onderdeel van de stad. Het is een buitenwijk waar alleen maar Hagenezen en Westlanders wonen, en die horen er niet echt bij. Zij hebben geen idee waar het bij de Furieade werkelijk om gaat. De binnenstad, dat is volgens puriteinen het ‘echte’ Maassluis.

Publieke religie verschilt niet zo sterk van de kerk als sommige mensen graag denken.

Ds. Martijn van Leerdam

Martijn van Leerdam

Martijn van Leerdam

Dinsdagcolumnist voor Maassluis.nu in 2013-2014 | Dominee bij PKN Maassluis Koningshof | @DsMartijn op twitter