MAASSLUIS | Op vrijdagavond 12 juli was er een speciaal huiskamerconcert door Ako Taher. Circa 40 aanwezigen genoten van zijn pianospel. Hij lichtte het verschil toe tussen de klassieke Westerse en Arabische composities: structuur en regeltjes versus melodie en improvisatie: “Eigenlijk net zoals het dagelijkse leven in die twee werelden”.

Ako speelde stukken van Chopin, Liszt, Beethoven en Satie en vijf composities van eigen hand. Het was een boeiend concert dat veel waardering oogstte. Gastvrouw Cocky Berrevoets sprak de hoop uit dat de aanwezigen in hun kringen voldoende liefhebbers enthousiast kunnen maken om een concert in een uitverkocht Theater Koningshof te kunnen realiseren.

Stadsdichter Jelle Ravestein bracht een ode aan Ako met een gedicht (zie onder) dat op het lijf van Ako lijkt te zijn geschreven.

Maestro

frustraties als open zenuwen
maken gespannen als een snaar
hoe die gevoelige snaar bespelen
en raken op de goede manier?

elke toon hoe goed bedoeld
– de toon die de muziek maakt –
eindigt weer als dissonant
en echoot na in diep mineur

veel tact is hiervoor nodig
een partituur vol akkoorden
blijf steeds binnen de maat
en streef naar totale harmonie

doorgrond de juiste opmaat
speel da capo al fine
hanteer het gewenste tempo
vrees niet de tellen rust

als de grondtoon juist is
de instrumenten goed gestemd
zal de symfonie weerklinken
en is een maestro opgestaan

© 2016-07-07 Jelle Ravestein

 

Over Ako

Ako Taher groeide op in Irak. Hij begon zijn muzikale carrière op 8-jarige leeftijd met gitaarles. Toen hij 12 jaar was hield de gitaardocent er mee op. Er was geen vervanging of een andere gitaardocent. Wel was er een pianoleraar beschikbaar. Zo werd de droom geboren om klassiek pianist te worden. Onbegrepen door zijn leeftijdsgenoten die vooral geïnteresseerd waren in popmuziek studeerde Ako 7 jaar conservatorium in Bagdad. Zijn leven was muziek. Dag en nacht.

Tot begin jaren ’90 de 1e Golfoorlog uitbrak. Het is onvoorstelbaar hoe dat het leven in Irak radicaal veranderde. Ako moest stoppen met spelen. De vleugel werd verkocht. Muziek mocht niet meer. Zijn familie werd bedreigd door het regime.

Lees verder op zijn website: Biografie


 

Redactie

Redactie

Redactie van Maassluis.Nu