Klik voor de definitie van een column
  Een column is géén nieuwsartikel. Wat is het wel? Onderstaande maakt duidelijk dat je een column moet begrijpen door niet alleen de woorden tot je te nemen, maar door te bedenken welke  boodschap de columnist – mogelijk tussen de regels door –  aan de lezers geeft. Begrijp je de boodschap? Zie je wat de schrijver bedoelt? Daar kan ieder individu wat van vinden. Als het een eigen pijnplek is, kan de lezer de aanvechting hebben om helemaal erin mee te gaan of er volledig tegenin te gaan. Het is goed dat je als lezer weet wat (de waarde en betekenis van) een column is.
  • De aard van de journalistieke vorm van columns is dat deze informatief, leerzaam. onderhoudend maar ook kritisch, humoristisch (parodie, ironisch, sarcastisch, satirisch) en prikkelend kunnen zijn binnen een maatschappelijke context.
  • Waar de columnist dat zelf nodig acht, kunnen links in de tekst staan die naar achtergrondinformatie doorverwijzen
  • Wat voor de één een leuke of rake column is, is voor een ander onzin, een belediging of niet acceptabel. Youp van ’t Hek die met alles en iedereen de vloer aanveegt in zijn columns in het NRC wordt niet door iedereen gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor Theo Holman in Het Parool en diverse andere columnisten.
  • Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden.
Zie ook bijgaande definitie van wikipedia:  

© wikipedia

[invalbeurt]

Over een week is het weer carnaval. Althans voor sommigen van ons. Het hoort tot de katholieke traditie, maar inmiddels doen Jan en Alleman eraan mee… en noemt het hun traditie.

ik vermoed dat velen niet eens weten waar het voor staat. Nu ben ik zelf geen carnavalist, dus zocht ik elders naar de historie.

Ik lees daarover het volgende:

Canaval is een van oorsprong katholiek feest dat vooraf gaat aan de periode van het vasten. Waarschijnlijk vindt het zijn oorsprong in het middeleeuwse Italië, waar het gemaskerd bal veel toeschouwers trok. Vanuit hier waaide het over naar andere delen van Europa.

De exacte geboorteakte van het carnavalsfeest is ergens tussen de feestneuzen en confetti verloren gegaan. Het zou zomaar een gezellige uit de hand gelopen verkleedpartij kunnen zijn, geïnspireerd door heidense fuiven die de feestmuts al opzetten voordat überhaupt bekend was hoe je ‘christendom’ spelt. En echt, als we naar carnaval kijken, krijgen we sterke ‘Saturnaliën vibes’ – dat was die tijd dat Romeinen besloten alles op z’n kop te zetten – en een vleugje ‘Bacchanalia’, waar wijn en wild dansen de boventoon voerden. Dus, wie weet, misschien is carnaval gewoon een historische afterparty die nooit echt is geëindigd.

Wat een Bacchanaal is, weet ik wel maar die Saturnaliën?

Nieuwsgierig lees ik verder.

Kijk, de Saturnaliën, was eigenlijk een dikke shout-out naar Saturnus, de goeie ouwe god van de landbouw en het zaaigoed. Als we de mythes mogen geloven, had Saturnus de Italianen geleerd hoe ze hun land moesten bewerken. Dit feestje trapten ze af op de 17e december. Op die dag, maar dan in 497 v.Chr., was de tempel voor Saturnus op het Forum Romanum gesticht. Julius Caesar, die van 100 tot 44 voor Christus z’n ding deed, besloot op een goede dag de Romeinse kalender een kleine make-over te geven door er gewoon twee dagen aan vast te plakken voor het feestje. Hoe lang het feest nou precies duurde, daar is nog wel wat gedoe over. Sommige verhalen hebben het over een hele week party. Maar het staat als een paal boven water dat het een mega belangrijke vrije dag was waarop iedereen, zelfs de slaven, even lekker hun voeten omhoog konden doen.

Hoe was de vormgeving destijds? Ook dat wordt nader toegelicht.

Drinken, lawaai en gokspellen, feesten van slaven, naakt zingend en klappend in hun handen. Tijdens deze week zijn alle serieuze dingen uitgesloten, zaken doen is niet toegestaan. Aldus de Romeinse schrijver Lucianus in zijn werk Saturnalia. Deze beschrijving klinkt als sterk vergelijkbaar met carnaval. De mogelijkheid tot verkleden, drinken en feesten maakte het dan ook zeer populair.

Al met al concludeer ik dat het in twintig eeuwen aardig weg geraakt is van zijn oorspronkelijke doel en betekenis.

Eigenlijk is het heden vooral een excuus om lekker uit je dak te gaan in kringen waar men de meters bier er doorheen wenst te jagen zonder enige connectie met (heidens) geloof.

Van mij mogen ze hun gang gaan. Mij zullen ze er niet zien. Zelfs niet met hele grote bloemkolen, een bloemetjesgordijn, Bij Hoevelaken rechtsaf of een lijster in de la.

Aan mijn lijf geen polonaise.

Reageren? … Blader naar beneden plaats jouw reactie direct onder artikel [binnen 30 dagen na publicatiedatum]

⊗——het einde ——⊗

◄ klik voor Publicatieschema columnisten

voorliggende column is tot nu toe gelezen door: 156 lezers



Ontdek meer van MAASSLUIS.NU

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Ko Wittevlo

Ko Wittevlo

KO WITTEVLO | (Inval)columnist per 12-2022 | Pensionado. Ik neem het leven zoals het zich aandient | Als iets mij te zeer raakt, schiet ik... verbaal uit mijn slof | Afwezig op de 'socials' zoals FB en Twitter

1 Reactie

  1. Marinus/Maarten de Jong
    4 februari 2024 at 09:45

    Het is ook mijn hobby niet moet ik zeggen….dat ééncellige zuip en lal festijn.

    Maar belangrijker is dat als er nu 4-2-2024 Tweede kamer verkiezingen gehouden zouden worden de zetelverdeling er zo uit zou zien:

    PVV: 50
    PvdA/GroenLinks: 25
    NSC: 15
    VVD: 13

    Verschil met TK 2023:
    PVV: +13
    PvdA/GroenLinks: 0
    NSC: -5
    VVD: -11

    Fijne zondag gewenst.