Klik voor de definitie van een column
  Een column is géén nieuwsartikel. Wat is het wel? Onderstaande maakt duidelijk dat je een column moet begrijpen door niet alleen de woorden tot je te nemen, maar door te bedenken welke  boodschap de columnist – mogelijk tussen de regels door –  aan de lezers geeft. Begrijp je de boodschap? Zie je wat de schrijver bedoelt? Daar kan ieder individu wat van vinden. Als het een eigen pijnplek is, kan de lezer de aanvechting hebben om helemaal erin mee te gaan of er volledig tegenin te gaan. Het is goed dat je als lezer weet wat (de waarde en betekenis van) een column is.
  • De aard van de journalistieke vorm van columns is dat deze informatief, leerzaam. onderhoudend maar ook kritisch, humoristisch (parodie, ironisch, sarcastisch, satirisch) en prikkelend kunnen zijn binnen een maatschappelijke context.
  • Waar de columnist dat zelf nodig acht, kunnen links in de tekst staan die naar achtergrondinformatie doorverwijzen
  • Wat voor de één een leuke of rake column is, is voor een ander onzin, een belediging of niet acceptabel. Youp van ’t Hek die met alles en iedereen de vloer aanveegt in zijn columns in het NRC wordt niet door iedereen gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor Theo Holman in Het Parool en diverse andere columnisten.
  • Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden.
Zie ook bijgaande definitie van wikipedia:  

© wikipedia

Ik schrok gisteren van de column van Klarie Oosterman. Gaf zij als enige kritisch tegengeluid? Schrikken is dan figuurlijk gesproken, want mij krijg je niet zou gek. Zeker niet als het de politiek betreft.

Politiek is in mijn ogen een circus: een spreekstalmeester, rare clowns die veel herrie maken, balancerende acrobaten zonder vangnet, apen en ezels en antipodisten.

De clowns zijn in mijn ogen degenen die met veel bombarie of juist heel stilletjes anderen de stuipen op het lijf jagen.

De balancerende acrobaten zonder vangnet zijn de wethouders, die proberen overeind te blijven op een wankel koord. Zij zijn zich bewust dat er niemand is om hen op te vangen als zij vallen. Een val is eigen schuld, dikke bult.

De apen en ezels zijn de druktemakers die ogenschijnlijk onbewust alle kanten op gaan, maar in feite geen echte bijdrage leveren.

De echte kunstenaars zijn de antipodisten: op hun rug gelegen, doen zij veel voetenwerk en trotseren de zwaartekracht.

En waar past Klarie met haar column dan in dit verhaal? Zij is de tegenvoeter, de antipodist die -veelal solo- tegengas geeft aan plannen en voorstellen. De enige die al meer dan 4 jaar écht kritische vragen stelt. In mijn ogen en oren. Ik weet dat er inmiddels ook vanuit FvM, VSP en LM kritischer vragen voorkomen.

Nu maar hopen dat de opperstalmeester – de man in zijn rode pak, hoge hoed en zweep in de hand – niet vroegtijdig optredens afbreekt.

Hoop doet leven.

Reageren? … Blader naar beneden plaats jouw reactie direct onder artikel [binnen 30 dagen na publicatiedatum]

⊗——het einde ——⊗

◄ klik voor Publicatieschema columnisten

voorliggende column is tot nu toe gelezen door: 352 lezers



Ontdek meer van MAASSLUIS.NU

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Jelle Ravestein

Jelle Ravestein

Columnist | Schrijver | Dichter | Mensenslijper | Aan de andere kant | Business Consultant | Filosoof | Spindoctor | Ethicus | Moralist | Ironicus | Satiricus | Sarcast | Zoeker | Cynicus |Mens | Relativist | Aan(dekaak)steller | Vrijdenker | Optimistische realist
■ ■ ■ ■ ■
■ SCHERP AAN DE WIND ZEILER
■ subtiliteit & humor tegen benauwde kaders
■ Wereldburger in een stadje met dorpse denkbeelden.
■ Dichters, schrijvers, cartoonisten en columnisten corrigeren? U heeft nog veel te leren!
■ If you can not stand the heat: get out of the kitchen
■ Democratie is ook maar een woord
■ Elke les is er één.
■ Schrijven is een kunst, lezen des te meer.
■ Ik ben niet anders, ik kijk anders naar de dingen.
■ ■ ■ ■ ■