MAASSLUIS | “Het is een leuk kinderfeest en dat wil Maassluis ten volle vieren”, zo sprak Burgemeester Edo Haan tijdens de persconferentie van vandaag.

Burgemeester Edo Haan voerde het introductiewoord “het wordt een groot kinderfeest’ waarna de organisatoren Rob Langenberg en Chris Kalkman  het programma toelichten.

Edo Haan beantwoordde daarna de vele vragen over de veiligheid. Hij wilde niet alle details delen maar maakte wel duidelijk dat iedereen door ‘poortjes’ (lees versmallingen met dranghekken) en na controle pas toegang krijgt tot de Markt. Naast de vele politieagenten, lopen er veel particuliere beveiligers rond en er wordt nog meer achter de hand gehouden. Er zijn geen aanmeldingen voor demonstraties van de zogeheten ‘stop blackface’ activisten. Deze hebben daarmee zichzelf buitenspel gezet. Verstoring van het feest op de Markt zal dan ook geen moment worden getolereerd.

  • Wij leveren 200 pieten merendeels zwart en bruin. Ook enkele roetveeg pieten (20%)
  • Demonstraties toegestaan het blijft bij 1 partij die zich heeft aangemeld
  • Hoe naar Maassluis : bij voorkeur met de trein. Er zijn extra lange treinen ingezet
  • Veiligheid: We houden vinger aan de pols. Er is ruime assistentie van de politie

“Er zijn duidelijke afspraken gemaakt met de politie, daar wou ik het bij laten, met uw goedvinden”

Bij de persconferentie in het Gemeenlandshuis waren vele landelijke (NOS, RTL, SBS) en regionale cameraploegen  (MaassluisNu, WOS, RTV Rijnmond, Schiedams Nieuws, Media TV etc) en de schrijvende pers (MaassluisNU, ANP, AD, NRC, Telegraaf, Volkskrant) aanwezig.

© Jelle Ravestein

de zaal zat val met pers

 

 

 

VIDEO:

 

Redactie

Redactie

Redactie van Maassluis.Nu

10 Reacties

  1. Aad Rieken
    11 november 2016 at 08:19

    De Haan Kraait;
    Wat heb Ik Op M’n Hals Gehaald!
    De Kippen Kakelen;
    Door Wie Wordt Dat Betaald?

    Zeg Tegen Anti Zwarte Piet Stop…..,
    Hou Ze Tweede Bord Voor Hun Kop!

  2. Aad Rieken
    11 november 2016 at 00:18

    ”Door Op De Markt Te Komen,
    Prijzen Zij Zich Er Juist Uit!!!”

  3. Aad Rieken
    10 november 2016 at 23:02

    ”FORENZEN STAAT VOOR ANTI PIET,
    Die Je Na Overtreding Niet Meer Ziet!”

  4. Aad Rieken
    10 november 2016 at 22:33

    ”Forenzen Zie Je Geen Grenzen,
    Neem Dan Snel Contactlenzen!”

    Marcel en Marius bedenk het wel,
    staan ze voorbij de laatste man,
    zetten ze zichzelf strafbaar buitenspel,
    gaan demonstrerend in de wan!

  5. Marcel Thomassen
    10 november 2016 at 21:05

    Beste MariusJ, dank voor je reactie-

    Inderdaad je hebt gelijk, is er een bij Wet fair-play beginsel Marius, verbonden aan het Grondwettelijk demonstratierecht. Men behoort in beginsel demonstraties in redelijkheid & billikheid toe te staan als Overheid. Dit beginsel verandert echter terstond, als er kans bestaat op escalatie mbt of voor de Openbare Orde & Veiligheid, danwel er een redelijk ingeschat kans bestaat op direct gevaar voor lijf & goed voor burgers, of dat dit beginsel buitenproportioneel wordt bedreigt of kan bedreigen. En daar is hier sprake van.

    Simpeler gezegt, zou jij als verantwoordlijk ouder op een kinderfeestje van je kinderen, tegenstanders van jou kinderen of van dat kinderfeestje als zodanig gaan uitnodigen?

    Nee natuurlijk niet, dan is het geen feest meer, en ben je een hufter van een vader of een moeder. Zeker als dit gevaar voor- danwel direct geweld tegen- je kinderen waar je verantwoordlijk voor bent, gaat/kan opleveren.

    Ieder redelijk burgemeester (daar is jurespondentie over) zal dus het algemeen Grondrecht tot demonstreren, in dat geval laten wijken voor de Openbare Orde en de Veiligheid van zijn burgers, verdikkeme zeker als er kleine kinderen & opa & oma’s bij zijn betrokken.Ik ben hier echt laaiend over.

    Politiek ben ik ongebonden, ik roep niet op tot geweld, maar de eerste de beste vuile klerelijer die m’n zoete jeugdherinneringen aan Zwarte Piet & Sint-Nicolaas kaapt, gijzelt of inzet voor die zaken waar ik persoonlijk niets mee van doen heb, mij hierinboven beschuldigt van discriminatie en weer hierinboven mijn zelfverkozen humane cultuur of democratische levensinstelling desnoods met geweld wil afnemen. Daar weet ik wel raad mee!

    De pest is MariusJ, dat we zitten met aangewezen bestuurders/leiders & politici (maar ook media) die niet deugen, die niet kunnen aan-of uitduiden danwel de grenzen durven stellen of de huidige levensgrenzen durven te verleggen. Tja, het houd een keer op.

    Hetzij, je billen zijn zwart
    Je billen zijn wit

    Het leven maakt stoelen
    Om gemakkelijk op te zitten

    Zowel voor de zwarten
    Als de witten.

  6. 10 november 2016 at 19:57

    @Marcel
    Langs de waterweg? De rechter heeft daar al meerdere malen een uitspraak over geveld. Die besloot dat demonstranten een podium verdienen en niet ver weg weggestopt mogen worden.
    Overigens, op 1 aktiegroep na hebben alle aktiegroepen aangegeven zich niets aan te trekken van een gebiedsbeperking.

  7. 10 november 2016 at 19:55

    Sinterklaasfeest anno 2016. De zwarte Pieten zijn bewapend!

  8. 10 november 2016 at 19:51

    Kan iemand mij uitleggen hoe een poortje een demonstrant tegen kan houden?

    • 10 november 2016 at 21:59

      Er is ook bij verteld dat rond die poortjes agenten en particulier beveiligers staan die elke persoon mogen controleren. Ook tussen het publiek is voldoend beveiliging op de Markt waar de Sint er met Monique Smit gekleurd op stat.

  9. Marcel Thomassen
    10 november 2016 at 19:38

    Een kinderfeestje in Maassluis.

    Natuurlijk ben ook ik voor een gezellige Nationale Sinterklaas intocht. Zuur genoeg door alle comotie over & discussie rond de figuur van zwarte Piet, ben ik vandaag door tamelijk veel mensen gecontacteert of ze wel met hun kids of grootouders, naar de Sinterklaas intocht in Maassluis moesten komen, anderen belde mij op dat ze gezien het pro & anti gedoe rond zwarte Piet -dat door de burgemeester van Maassluis onder het mom van demonstratie-recht ondoordacht direct langs de intocht-route werd geplaatst- helemaal niet naar Maassluis komen, ze voelen zich door deze beslissing niet veilig en gaan naar elders.

    Met de veiligheid lijkt het twee dagen voor de intocht nu toch wel aardig op stoom te komen. De zwarte Pieten direct rond Sint & Amerigo bestaan uit bewapende leden van het AT. De paraate eenheid Rotterdam (ME) is aanwezig (alsmede de DSI) met in hun kielzog honderden politieagenten met de platte pet plus boten van de zeehaven politie. Maassluis straten en wegen worden afgesloten met trucks & vuilniswagens en in de gaten gehouden met camera’s, er is reddingsbrigade in de haven, hekken, poortjes en beveiligers langs of om de route, en er is bomcontrole langs de Mssl havenkades geweest etc. enz..

    Over de algemeen veiligheid die tegenwoordig voor veel mensen belangrijk is, heb ik de Maassluis burgemeester Haan echter nog niet uitgebreid horen communiceren naar de bevolking, dan doe ik het maar. Dit kan zo echt niet hoor. Zeg eerlijk & open wat men doet als overheid en beschouw de burgers niet als onmondig kinderen. Wij zijn ook niet achtelijk.

    Er komen bij de intocht naar verwacht 25.000 duizend mensen met peuters & kleuters naar een heel klein Maassluis stadscentrumpje. Een klein gebied waar dicht op elkaar tevens fors groepen pro zwarte Piet fans en ferm -aldanniet aangemeld- anti zwarte Piet activisten mogen rondlopen. Activisten die vooraf hebben gezegt dat ze het geweld niet schuwen. Protesteren is een Grondrecht zegt burgemeester Edo Haan in de media -ik laat dat toe-, maar nergens staat in de wet burgemeester Haan, dat men dan de protestanten/activisten in beginsel direct aan de intocht-route zou moet plaatsen tussen de mensen met hun kinderen. Ik vindt dit gevaarlijk en zeer ondoordacht. U had de beidde partijen ook aan de Nieuwe Waterweg kunnen plaatsen om te demonstreren (of wat mij betreft: in de Nieuwe Waterweg). Mijnerzijds burgemeester Edo Haan, een verkeerde beslissing.