Zijn de bewoners geen ‘stakeholders’ maar poppetjes waarmee wordt geschoven?

Bekijk de video en hoor de glasheldere kritiek op gemeente en Maasdelta

MAASSLUIS | Tijdens de raadsconsultatie over de herinrichting van de Vlietlocatie op dinsdagavond werd er ook ingesproken door mevrouw Boeckx die stevige kritiek uitte op de wijze van communiceren naar de huidige inwoners van De Vliet.

“Er wordt doodleuk in de Schakel verkondigd door Maasdelta dat er per oktober kan worden begonnen met uitverhuizen, terwijl er nog geen enkel gesprek is gevoerd met de inwoners. Er is nog geen contact met de woonconsulent … U veroorzaakt grote stress bij de inwoners. Zij zijn zelf niet zo mondig en voelen zich in de hoek gezet. … Deze onzekerheid is niet goed voor de senioren. … U doet toezeggingen en trekt die later weer in …. U bent wel humaan naar vluchtelingen, maar niet voor de eigen inwoners   … Meneer van de Plas die stelt er is ook natuurlijk verloop … wethouder Keizer u maakt uw verantwoordelijkheid naar deze senioren ondergeschikt aan het communiceren van nieuwbouwplannen … U moet zich schamen! …. U heeft niet geïnformeerd vooraf hoe gelukkig de bewoners nu zijn in deze betaalbare woningen, straks kunnen alleen de rijken er gaan wonen …. ”

Opvallend is dat er vanuit de raad op deze kritiek geen direct reactie kwam, hoewel later indirect duidelijk werd, dat diverse leden de volgorde van communiceren zeer ongelukkig vinden.

Voor het woordelijke videoverslag zie de inspreekster vanaf 1:42:00 tot 1:47:00
 
Redactie

Redactie

Redactie van Maassluis.Nu

9 Reacties

  1. Marcel Thomassen
    17 mei 2017 at 23:38

    Martijn van Leerdam. Op zichzelf lijkt dit dossier in direct zin niets met vluchtelingen/ statushouders/ gezins herrenigers/ migranten etc. te maken.

    Maar in indirect zin weldegelijk. Zoeen 17% van het Maassluis woningbestand gaat (verplicht) naar deze doelgroepen. Hierin boven spelen ook de publieke financieen dienaangaande fors mee, evenals de lange wachtlijsten voor autochtoon Maassluizers op een woning, alsmede de leefbaarheids problematiek of sociale cohesie binnen Maassluis die de migratie van multiculti-kansenparels met zich meebrengt. Mw Boeckx heeft hier zeker een punt.

  2. Martijn van Leerdam
    17 mei 2017 at 21:03

    Er zijn problemen in de ouderenzorg? Vluchtelingen. Problemen met de economie? Vluchtelingen. Een bouwplan staat je niet aan? Vluchtelingen!
    Kan iemand mij vertellen waarom de bovenstaande inspreker vluchtelingen erbij haalt?
    Voor zo ver ik weet komen alle vluchtelingen in een sociale huurwoning terecht. Hebben zij baat bij dit bouwplan? Ik waag het te betwijfelen.

  3. ton
    17 mei 2017 at 16:29

    Zeer terecht deze opmerking van mevrouw Boeckx. Wij wonen in het Sparrendal, sinds lange tijd een doorgangsgebouw. Komen en gaan dus. Sinds een een paar jaar hoor je de verhalen (geruchten) dat de oudere bewoners, senioren dus, de enige zijn die hier de volle huur betalen. Rondom waar ik woon is het normaal dat er gescheiden wordt, dubbele uitkering worden verkregen en de man, meestal jonge vader gewoon lekker bij exje in bed kruipt en smorgens lachend de deur uit loopt. Mama..rijd in een leuk autootje, vangt een goede uitkering..Dus er is nog veel meer loos!!

    • Martin de Zeeuw
      17 mei 2017 at 18:17

      Helemaal gelijk Ton!!!

    • Martijn van Leerdam
      17 mei 2017 at 21:07

      Ten eerste heeft het één niks met het ander te maken. Ten tweede ga je met zulke vermoedens naar de politie of de woningcorporatie toe. Aan ‘geruchten’ heb je niet zo veel. Hoe goed ken je jouw buren eigenlijk, Ton?

  4. mien
    17 mei 2017 at 15:10

    ik vind het niet goed dat er zo met de bewoners word om gesprongen wij redden ons nog wel maar een hoop niet want we zijn toch niet het voordeurmatje waar je voeten op afveegt. Dit klopt niet zo als dit gaat ik heb mijn keuze al gemaakt maar een hoop weten het niet want de een zegt het leven hoeft voor mij niet meer

  5. Marcel Thomassen
    17 mei 2017 at 11:51

    Terecht insteek en opmerkingen van mw. Boeckx. Wanneer dringt het nu eens door tot de bewoners van deze plaats hoe het hier al geruime tijd politiek en bestuurlijk werkt. Het gross wat in de gemeenteraad zit zijn doorgaans theoretisch leeghoofden en praktisch monddoden, die helemaal niets weten of vertegenwoordigen maar zichzelf wel als bevoogde wereldwonderen over al de burgers beschouwen.

    Interessant wat mw. Boeckx stelde over vluchtelingen/statushouders in Maassluis. Natuurlijk gaat men ook hier vanuit het college, lokale politiek & MaasDelta op haar terecht vragen niet in. Want alles m.b.t de kosten van die doelgroepen, wordt angstvallig geheim gehouden. Zelfs door lokaal politiek partijen waarvan men zou mogen verwachten dat zij wel openheid van zaken (en verantwoording) aan hun burgers zouden afgeven. Ook zij houden dienaangaande – van links tot rechts- hun zeer schijnheilige bakkes dicht.

    • Martijn van Leerdam
      17 mei 2017 at 21:11

      Zo te horen, Marcel, zou jij het veel beter doen op het gemeentehuis. Waarom solliciteer je er niet? Of ga je niet in de lokale politiek? Het klinkt alsof je veel kleine verbeterpuntjes ziet. Ik denk dat ze je graag zien komen, met zulke kloeke taal. Overigens heeft dit dossier niets, maar dan ook niets te maken met vluchtelingen en statushouders.

  6. bea scheurwater
    17 mei 2017 at 11:30

    Het gevecht van de Maassluise burgers tegen, ja wat, onbegrip, doofheid, onverschilligheid van het stadhuis? Goed gedaan Vonneke! Wordt het de teloorgang? hopelijk niet, Koningshof, InBlik, de Vliet