Klik voor de definitie van een column
  Een column is géén nieuwsartikel. Wat is het wel? Onderstaande maakt duidelijk dat je een column moet begrijpen door niet alleen de woorden tot je te nemen, maar door te bedenken welke  boodschap de columnist – mogelijk tussen de regels door –  aan de lezers geeft. Begrijp je de boodschap? Zie je wat de schrijver bedoelt? Daar kan ieder individu wat van vinden. Als het een eigen pijnplek is, kan de lezer de aanvechting hebben om helemaal erin mee te gaan of er volledig tegenin te gaan. Het is goed dat je als lezer weet wat (de waarde en betekenis van) een column is.
  • De aard van de journalistieke vorm van columns is dat deze informatief, leerzaam. onderhoudend maar ook kritisch, humoristisch (parodie, ironisch, sarcastisch, satirisch) en prikkelend kunnen zijn binnen een maatschappelijke context.
  • Waar de columnist dat zelf nodig acht, kunnen links in de tekst staan die naar achtergrondinformatie doorverwijzen
  • Wat voor de één een leuke of rake column is, is voor een ander onzin, een belediging of niet acceptabel. Youp van ’t Hek die met alles en iedereen de vloer aanveegt in zijn columns in het NRC wordt niet door iedereen gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor Theo Holman in Het Parool en diverse andere columnisten.
  • Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden.
Zie ook bijgaande definitie van wikipedia:  

© wikipedia

Je kunt niet altijd alles maar zeggen. Niet persoonlijk en zeker niet online. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed maar…. Er zitten wel grenzen aan wat je mag zeggen.

Dat is maar goed ook anders zou het net het Wilde Westen worden waarin iedereen van de toren blaast zonder enig moreel besef. Toch lijkt het nu wel alsof de vrijheid van meningsuiting in het geding aan het komen is. Want wat mag je nog zeggen? Waar liggen de grenzen? Laat ik vooropstellen dat ik geen juridische achtergrond heb, dus niets weet van de juridische kant. Ik bekijk het puur als iemand die regelmatig schrijft en zich hierbij dus afvraagt waar de grenzen liggen. Zijn die nog wel zo duidelijk?

Raisa Blommestijn
Zo bekeek ik de artikelen rond Raisa Blommestijn aandachtig. Zij is onlangs veroordeelt wegens groepsbelediging en smaad. Blommestijn, die bekent staat als een “Rechtse” opiniemaker, had op X een filmpje geplaatst waarbij een aantal donkergetinte mannen een blanke man in elkaar slaan. De daders had zij hierbij negroïde primaten genoemd. Zou ik die woorden hebben gekozen? Zeker niet. Maar het feit dat ik het anders zou hebben verwoord, zegt in principe niets. Wanneer ik namelijk kijk naar het woordenboek dan betekend negroïde: een verouderde raciale groepering van een reeds van donkerhuidige bevolkingen. Bij primaat staat: een orde van zoogdieren waartoe alle soorten halfapen, apen en homo sapiens (dus mensen) behoren. Beide woorden los van elkaar zijn dus niet racistisch, noch beledigend. Dus wat maakt dat zij dan toch voor die woorden veroordeeld is? Wat maakt deze uitspraak strafrechtelijk vervolgbaar?  

Uitspraak
De rechter verduidelijkte in zijn uitspraak dat Raisa, met het benoemen van negroïde primaten tegenover een weerloze blanke, twee rassen tegen elkaar opzette. En niet alleen dat, de rechtbankvoorzitter zei ook het volgende: “In de woordkeuze kan slechts de bedoeling worden gelezen hen af te schilderen als agressieve apen”. En hier vind ik het gevaarlijk worden. Zowel het woord agressief noch het woord aap zijn door Raisa genoemd. Dit heeft de rechter zo geïnterpreteerd. Wie is er dan nog veilig voor vervolging als het niet langer gaat om wat met zegt, maar slecht om wat men denkt dat je ermee zou hebben kunnen bedoelen?

Smaad
Daarnaast is Raisa ook veroordeeld tot smaad omdat zij iemand een “kleuterneuker” noemde. De persoon tegen wie die tweet was gericht was eerder voorvechter voor de pedoclub Martijn. Daarnaast hebben meerdere jongens zich publiekelijk uitgesproken over het feit dat de bijna 50-jarige advocaat escapades met hen had toen ze 16 jaar oud waren. Toegegeven, de man is nooit berecht of veroordeeld. Als advocaat wist hij namelijk heel goed wat juridisch door de beugel kon en wat niet. Maar als iets juridisch mag wil dat nog niet zeggen dat het ook moreel juist is. En dat mensen daar dan een uitgesproken mening over hebben, tja, is dat dan heel gek? Overigens is het wel apart dat ze veroordeeld is voor smaad en niet voor laster. Bij laster wordt namelijk iemands goede naam aangetast met onwaarheden. Wanneer je de waarheid vertelt en daarmee iemands “goede naam” aantast, dan is het smaad. Het maakt voor een veroordeling dus weinig uit of je de waarheid vertelt of niet. Als die waarheid de reputatie van diegene schaadt, dan kun je dus alsnog veroordeeld worden.

Gary Bouwer
Overigens is Raisa niet de enige die door deze advocaat voor de rechter is gesleept. Al eerder stonden verschillende mensen voor de rechter en onlangs mocht onze eigen Maassluisse Gary Bouwer zich eveneens voor de rechter verantwoorden. Hij had de advocaat “een groomer” genoemd. Dit gebeurde eveneens op X. Het lijkt een soort verdienmodel te zijn geworden voor de advocaat om zoveel mogelijk mensen aan te klagen. Nu is dat uiteraard zijn goed recht, maar opmerkelijk is het wel. Allereerst valt het op dat degene die hij beschuldigt van smaad of laster, zich stuk voor stuk mogen melden bij de rechter. Terwijl aangiftes tegen hem wegens zijn uitlatingen, worden geseponeerd. Zo deed Wierd Duk aangifte nadat hij voor nazi was uitgemaakt. En ondanks dat het OM de uiting strafbaar achtte wegens belediging, werd de zaak geseponeerd wegens capaciteitsgebrek. Ze hadden het schijnbaar te druk met zaken voor hem in plaats van tegen hem.

Vrijheid van meningsuiting
Ik krijg sterk het gevoel dat er met twee maten wordt gemeten. Dat een “rechtse” mening vatbaardere is voor vervolging. Naast de eenzijdige vervolging voor de advocaat moest Raisa dus wel voorkomen, maar besloot het OM om Akwasi, die letterlijk opriep tot geweld tegen zwarte piet, te laten. Voor mij voelt het alsof de vrijheid van meningsuiting in het geding aan het komen is. Ik snap dan ook niet dat er niet meer ophef over dergelijke uitspraken is. Want of je het nu eens bent met wat de personen zeggen, zou er eigenlijk niet eens toe moeten doen. Het feit dat we straks elk woord op een weegschaal moeten gaan leggen en moeten gaan hopen dat het “mag” vind ik een angstaanjagende gedachte.

Voltaire zei niet voor niets: “Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen”.

Reageren? … Blader naar beneden plaats jouw reactie direct onder artikel [binnen 30 dagen na publicatiedatum]

⊗——het einde ——⊗

◄ klik voor Publicatieschema columnisten

voorliggende column is tot nu toe gelezen door: 224 lezers


Helga de Lelij

Helga de Lelij

Helga de Lelij│ Maandagcolumnist per 7/2017 │ Vrouw met kind en manloos huishouden │ Levensgenieter │ Blogger bij Love2bemama, FleurFlirt en Ik ben Helga │ (HRM bij Tedecon) │ Hard voor weinig en altijd… Ehm nooit.. Ehm dat dus!

3 Reacties

  1. Maarten de Jong
    9 december 2024 at 17:55

    Gratis…..en voor niks:

    Vijf doden zijn er gevallen.
    Vijf.
    De vraag is of het bij dat aantal blijft maar de vraag stellen is ‘m beantwoorden. Vijf mensen die hun normale levens leidden, ergens in Den Haag. Die dagelijks normale mensen dingen deden. Opstaan, het ov naar het werk nemen, aansluiten in de file, kinderen naar school en terugbrengen. Plannen maken voor kerst en oud en nieuw. Doodnormale mensen. Vooral dood.

    Het heeft geen zin om te speculeren, wél om te reflecteren.
    Wat is er in hemelsnaam aan de hand in Nederland? Bommen en granaten zijn niet het eerste wat je bedenkt als je aan de laagvlakte aan de Noordzee denkt. Regen, wind, kou, mensen die meteen Engels praten tegen een buitenlander, drop en stroopwafels, zes uur aan tafel en een waardeloze Publieke Omroep: dat is Nederland. Geen ontploffing in een doorsnee wijk in de Hofstad. Of Rotterdam. De vraag is welke stad volgt, hoeveel doden het dan zijn, wat de oorzaak deze keer is en wie de daders.

    Speculeren heeft geen zin – reflecteren wél.
    Waar is onze handhaving, de sociale controle van de buurt, justitie en veiligheid? Waar ook onderwijs een deel van is? Waarom gebeurt dit? Waarom láten we het gebeuren? En hoe vaak gaat het nog gebeuren? Dat voorkomen een optie zou zijn, is utopie. Niet alleen omdat de geest uit de fles is maar omdat onze bestuurders druk zijn met andere dingen. Welke dingen geen idee, maar orde en veiligheid behoren er in ieder geval niet bij. In Den Haag en Rotterdam worden doodnormale woningen opgeblazen, in Rotterdam hangen granaten aan voordeuren en in Amsterdam gaan volksstammen de straat op tegen andere volksstammen – hun bloedeigen buren – te ageren. Het geweld staat op de stoep, onze leiders staan erbij en kijken ernaar. Wat volgt zijn slachtoffers die het niet verdiend hebben. Toen niet, nu niet, nooit niet.

    Vijf Nederlandse doden zijn van de voorpagina’s verdreven door Syrische rebellen. Assad heeft de benen genomen, is het nieuws. Wie nu denkt dat dat goed nieuws is, zal nog van een koude kermis thuiskomen. Wij in Europa werden veilig gehouden doordat dictatoren het Midden-Oosten onder controle wisten te houden. Of het nou een Saddam, Khadaffi of Assad is, wie islamisten onder de duim weet te houden, doet iets in het belang van de hele wereld. De wokies die juichen, zijn dezelfde wokies die al in tranen uitbarsten als je ze vertelt dat hun haar niet goed zit. Wacht maar totdat de baardmannen huis en haard hebben ingenomen. De IS bruiden zijn al terug, het COA zit vol gewelddadige islamisten en sinds gisteren zal die toestroom alleen nog maar groter worden.

    Gisteren zijn er vijf doden gevallen in Den Haag. Vijf onnodige doden die nú al oud nieuws zijn door Syrische rebellen. Want in het Midden Oosten vallen dagelijks een veelvoud van vijf doden, mede om óns hier veilig houden. Hoe lang hebben we nog?

  2. Maarten de Jong
    9 december 2024 at 12:47

    Ook mijn mond snoeren?

    Dacht het niet!

    De Syrische regering van Bashar al-Assad is gisteren ten val gebracht door islamistische rebellen. Voor grote aantallen Syriërs in Nederland bleek dat een reden tot feest. Op het Utrechtse Domplein kwamen zij gisteren samen: “Allah akbar” scandeerden ze massaal.

    Ook vanuit het kartel volop steun voor de rebellen. Onder meer Laurens Dassen (Volt) en Rob Jetten (D66) staan pal achter de islamistische coupplegers. Volgens hen kan Syrië zonder Assad nu weer “vredig, vrij en democratisch” worden.

    Goed nieuws dus. Want dat betekent dat al deze Syriërs, die nu in Nederland verblijven, weer terug kunnen naar het (eindelijk veilige) land van herkomst.

    Remigratie dus….
    H
    Maar helaas, zelfs FVD vindt geen medestanders voor hun boodschap van remigratie. Zelfs vanuit de PVV geen steun in het parlement. Nederlanders worden echter nú al een minderheid in eigen land. Nederlanders kunnen nú al geen woning meer vinden. Ietsje pietsje minder immigratie is niet voldoende. We moeten deze grote groepen mensen helpen terugkeren naar waar ze vandaan komen.

  3. Maarten de Jong
    9 december 2024 at 10:46

    Daarnaast mag je ook niet van rassen spreken, want iedereen blijkt gelijk te zijn.
    Dan kun je het woord “diversiteit” van mijpart wel schrappen.

    De definities van Primaten, zoogdieren , negroide, apen, halfapen…ik heb het allemaal al in een eerdere reactie op een column geplaatst.

    Afijn, het OM…..ook een links (D666) clubje.